Isnin, 27 Julai 2015

Aidilfitri menjelma dan berlalu pergi....

Salam mesra dariku yang sudah sekian lamanya bungkam tanpa kata-kata
Setelah 9 hari aku tinggalkan pejabat, hari ini kembali aku untuk melunaskan longgokan tugasan yang tak akan disentuh oleh sesiapa jua melainkan aku... hehehehe...

Datang dan pergi... tanpa kita sedari... Ramadhan datang dan pergi. Berbahagialah kepada mereka yang berjaya memborong segala yang ada dia siang dan malamnya. Jilakelah mereka yang terlepaskan segalanya.

Aku berteraweh di Masjid Timah yang serba serbinnya baru.... tahniah ku ucapkan kepada jawatankuasa masjid kerana program yang sungguh teratur. Dari imam hafiz, masjid berhawa dingin, PA sistem yang baik, idea bernas untuk mengkhatamkan satu kitab sepanjang bulan Ramadhan maka dipilih kitab Hadis 40: Peristiwa akhir Zaman dan tak kurang juga hadanah ( panti asuhan ) percuma yg disediakan di belakang masjid untuk menjaga anak-anak kecil dari mengganggu ibu dan ayahnya bersolat di dewan utama.
Maka tiada lagi alasan untuk tidak merebut peluang yang hanya singgah sekali dalam hidupmu selama sebulan dari 12 bulan yang kita lalui tanpa ada ibadat khusus yang paling menyenangkan.

Ramadhan yang dikelaskan kepada 3 trimester...
yang pertamanya Rahmat,
yang keduanya Maghfirah (keampunan)
dan yang terakhirnya adalah pembebasan dari azab api neraka.

Di 10 hari yang pertama...
ramai sungguh yang berebut dengan Rahmat Allah.
Berpusu-pusu sebagaimana solat Jumaat layaknya.
Ramai student UiTM dan Politeknik gamaknya kerana dia awal puasa ada kelas dan belum lagi pulang untuk beraya.

Yang kurang mendapat tempat dihatiku,
hadir beasama Tshirt yang penuh bertatoo...
lukisan pelik dan tulisan yang kurang bermutu..
malah ada yang menuliskan nama pasukan,.. pemain dan juga jurusan yang tertentu.
pastinya ganngu konsentrasi mereka yang berdiri tepat dibelakangmu,
pabila terbaca sesuatu yang terpampang secara jelas sebegitu.

Ada pula yang memakai t-shirt yang singkat...
tatkala sujud pastilah bajunya terangkat...
bukan setakat nampak pinggang dan pusat... malah alur bontot juga jelas terlihat.
Ingin sahaja aku nak beri nasihat
Wahai adik, auratmu terbuka ketika bersolat
Adakah kau tahu ianya hendaklah ditutup cepat-cepat
Sekiranya tidak, solatmu tak lengkap.

Bagi pihak masjid pula aku nak pesan
AJK masjid jangan semua pi duduk kat depan
Kena ada sorang dua di tengah dan belakang
Untuk tahu masalah jemaah dan juga cadangan
dari para jemaah tentang aircond, kipas dan juga orang yang lalu lalang.

Sesekali sukalah diingatkan
kepada pengerusi majlis dan juga imam
Saranan tegas berulangan kepada ibu bapa perlu diperjelaskan
bahawa kanak-kanak hendaklah dipesan
dalam masjid kena bercakap dan berjalan secara perlahan.

keluarga yang mencinta dan dicinta

bagi Tok Siak pula janganlah berkira
sebaik habis majlis nak kunci pintu sedia
bagilah peluang kepada musafir yang singgah untuk bersolat
semoga usahamu sentiasa mendapat berkat.

Bagi yang kurang upaya perlu diingat
Kalau terasa diri tak mampu habiskan 20 rakaat
berinjak keluar sebelum imam memulakan solat
jangan sampai ruang ditinggalkan kosong kerana kau keluar lambat.
Jadinya saf depam tak penuh, saf belakangnya sekerat
Nak gerak masuk... almaklumlah safnya panjang
Mahu 20 langkah baru nak sampai di hujung padang
Habis masaku dengan solat berjalan...

Apa pun jua saranan
tak akan menjadi tanpa peranan
Tok Siak, Tok Imam, dan juga tok-tok sekalian
Ambil masa sejenak untuk bersidang
Ikhtiar bersama mencari penyelesaian

****
Masalah rakyat tak patut dibiarkan
Takut tak puas hati... Undi tak diberi
Pada pemilihan jawatankuasa tahun yang akan datang
Merajuk pulak yang tak dilantik semula
Lari keluar melalak kat tokong cina...
Mintak batuan nak bina masjid baru semula.
Diubah nama tapi nak amik puak-puak yang sama.
Mana acey... terra penama
Hampa saja memecahkan tembok kukuh yang dah lama
Sedangkan geng hat sebelah sana bukan takat nak tengok saja....
kot-kot kena gaya... tahun ni kerajaan terakhir berpihak kaum kita....
Lepas pada tu... baru semua nak nganga.
Aku.. hang,... depa.. abih semua padan muka.


Tiada ulasan: