Sejauh mana IKHLAS manusia itu di dalam dunianya...

Pernah terlintas dalam benakku ini... sekiranya apa sahaja yang dilakukan itu ikhlas tanpa mengharapkan balasan... adakah ianya benar di dalam dunia kita ini????
Adakah sepatutnya untuk mengajar generasi baru perihal laba didunia...

Dengan ingatan tulus ikhlas... si penjuru warkah snail mail dulu.. betul kerr..???
Takaful IKHLAS... errpp.. ikhlas sangat lerr syarikat insuran nih menolong... cuak betul aku akakakaka
Ikhlas tapi jauh.... ceh.. cari alasan.
Ikhlas setakat sehengget jer... biasa masa dok hulur sedekah dalam tabung masjid hari Jumaat.
Ikhlas nak nolong.. tapi ada caj laa sikit... kira adik-beradik... akakakak...  sesama keluarga ponn ada surcaj gaakk....

Boring juga bila selalu diperkuda...
Mana ada ikhlasnya.. tak payah lerr mention nak nolong ngan ikhlas kalau nak kenakan caj... cakap jerr.. bendealah nih reganya sekian-sekian.. aku belikan dengan harga sekian-sekian untuk menampung caj tu... so kita tahu laaah.. setakat mana caj yang dikenakan untuk bantuan tersebut... jangan cakap ikhlas nolong tapi ada orang bagitau... hmmm... sebenarnya hang dikenakan bayaran terhadap keikhlasan yang dihulurkan.
Sentap tau....

Camouflage tidak selalunya berjaya mengaburi imej manusia dari manusia yang lain...


Ikhlas... tanpa mengharapkan balasan... itu dulu laa... masa aku tak masukkan feedjeet or shoutbox kat blog nih. So aku just menulis bila berkelapangan dan posting bilamana aku berminat untuk meluahkan perasaan. Setelah sekian lama di duniaku yang bebas lepas tak berdinding ini... aku cuba sesuatu yang baru.. aku letakkan gambar.. aku tengok hitrate aku... malah aku cuba buka shoutbox untuk capture komen terhadap luahanku... baru ku tahu... bila berlakunya anjakan tersebut.. ikhlasku semakin hambar...

sahabat tak akan  meninggalkan sahabatnya bila datang sahabat yang lain
kekuatan untuk menulis melonjak bilamana hitrate naik dan komen-komen puji dan keji bersahutan.... namun bilamana tiada komentar atau singgahan orang, semangat yang dulunya bernyala hangat berkobaran semakin malap ditelan kedinginan malam dan dalam perlahan berkurangan bahangnya.. meninggalkan jelaga hitam berpalitan... dalam berkunang-kunangan redup pandangan.. semangat ku itu semakin terhakis untuk kembali menulis.

Di pagi yang segar ini... selepas melihatkan Mario Balotelli memusnahkan harapan germs... untuk ke pentas final.. aku berhasrat untuk kembali melepaskan raungan dalamanku untuk ke ruangan ini kembali...



Sementara menunggu untuk kembali mengatur bicara... biarlah kulontarkan sepatah dua kata untuk renungan dipagi Jumaat ini bersama-sama.

"Sejauh mana manusia itu Ikhlas di dalam dunianya..."


tepuk dada... tanyalah kepada empunya... ikhlaskah aku dalam menjamu nafsu selera?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...