Anjakan paradigma

Terbatuk-batuk Erman dengan perubahan....
Hati berbunga
Seringkali berputar dibenakku, mengapa kita harus sentiasa mencari benda baru dalam hidup ini.. adakah ianya suatu keperluan untuk meneruskan sebuah kesinambungan ataupun hanya untuk menambahkan berat kepala sahaja.
Rasullullah juga menasihatkan umatnya untuk pergi ke masjid melalui satu jalan dan pulang melalui jalan yang lain. Mengapa ini yang diutarakan???







Generation gap


Doa adalah senjata mukmin





Pernah dengar akan perihal menambahkan perisa dan mempelbagaikan corak hidangan makanan untuk menukar kaedah merasa makanan?
Pernah dengar tentang anjakan paradigma yang sering diwar-warkan oleh para pemotivasi tempatan dan juga luar negara?
Fokuskan pada persamaan dan hindari perbezaan
Apakah ini semua... sekadar untuk memenuhi ruang ataupun ianya berlaku sekali lagi dibawah sedar manusia?

Pagi ini tergamak aku membawa persoalan ini untuk dipertikaikan secara ilmiah dimana debatku hanya untuk mencari kebenaran.
Muslimah
Apa itu paradigma...  iaitu suatu set corak yang serupa dilakukan untuk suatu jangkamasa yang tertentu. Contohnya: mengajar anak tentang ilmu matematik dengan menghafal sifir dan berpendapat bahawa anak yang lemah daya ingatannya dalam sifir 2 tidak berupaya untuk pergi jauh dalam bidang matematik. Eay... sudah tiba waktunya untuk anda anjakkan paradigma anda dalam membincangkan ilmu matematik ini.

Susunaturkan budaya agar tidak merosakkan akidah bangsa
Sejak diperkenalkan ilmu ini ke dunia orang melayu... ianya semakin tidak disukai ramai kerana digabungkan dengan suatu kebolehan yang tidak semua manusia mampu untuk melakukannya iaitu... kebolehan menghafal.

Berlari menuju masa depan
Cakap pasal ilmu matematik... kena hafal sifir.. argghhhh... pecah kepala.
Ingat pesan ibu
Sebenarnya kita hanya perlu faham sahaja.. selebihnya akan datang sendiri ketika sibuk berulang-ulangkali menyelesaikan masalah matematik.
Ianya hanyalah suatu cabang permainan teka-teki dimana pemainnya cuma perlu untuk mencuba pelbagai kemungkinan dan dicelahan kemungkinan itulah jawapannya.
Keluar dari gua


Tahniah buat yang sudah jumpa jawapannya... dan buat yang belum dan hampir pasti akan berputus asa kerana gagal mencari jalan keluar... anjakkanlah paradigma anda. InsyaAllah... jalan keluar bukan lagi misteri...
Tugasan sama pada zaman yang berbeza
Challenge yourself.. you'll see this world is really round, and its not squared!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...