Aidil Adha yang pertama dalam hidupku.....

Selama hidupku didunia ini, inilah pertama kalinya aku menunaikan solat sunat aidil adha diluar Masjid Padang Lalang. Aku semakin dapat menerima bahawa kini aku bukan lagi warga Padang Lalang. Aku telah semakin dilupakan dan terusir keluar dari keahlian disitu.

Kali pertama menjejakkan kaki di Masjid SPT yang tersergam indah itu...
Ein Nadira kini dah pandai membaca

Buat pertama kali juga Ein mengikut aku menunaikan sembahyang sunat Aidil Adha di Masjid Daerah Seberang Perai Tengah, Bandar Perda bersama Eisya, Ibu, Emak dan Ummi abang.


Pertama kali juga aku dengar siak memberikan ucapan aluan sebelum azan dilaungkan. Beliau berterimakasih kepada semua hadirin yang memilih untuk menunaikan solat di masjid itu. Pelik bunyinya....
Mungkin aku tak biasa dalam acara memakmurkan masjid dengan kaedah pemasaran global ini. Semakin menghampiri CLOUD COMPUTING jer bunyinya.
Kak Eisya

Namun masih nampak banyak orang luar negara (Bangla) dan juga ramai student luar... bersembang dengan dialek pantai timur di perkarangan masjid. Daging korban disup dan dinasi dagingkan diberikan sebahagian kepada jiran dan dikendurikan sesama keluarga sepanjang hari. Aku gembira dalam kesakitan (Gouty Arthiritis) kata doktor pasal aku puya uric acid 5.6 ( allowable 2.0 to 4.8 ). Bila dah leh jalan tanpa kesakitan, aku bantai gulai daing korban kat sekolah Ummi abang plakk... perghhh.... nasib baik arini leh masuk opis dengan langkah gembira.... Alhamdulillah.
Erman dan soalannya

Erman asyik bertanya "Abah hari ni hari apa...?"
mulanya aku menjawab soalan itu sebaiknya. Bila dilontar lagi, aku menjawab hari ini hari raya .... semalam dia bertanya lagi.. aku jawab in hari raya kedua.... dan seterusnya raya ketiga etc....
Pagi tadi dia tukar soalan...
"Bila hari raya kesatu abah????"
Hari Raya Pertamalah adik... bukan kesatu... jawabku menyebabkan dia bungkam berfikir!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...