Manusia dan telatahnya

Semalam bertempat di galeri Jusco Bandar Perda. Aku sempat tengok pameran barangan kraftangan keluaran bumiputera. Dan sebagaoimana biasa aku bersembang dengan pemamer (exhibitors) tentang barangan jualannya.
Ada seorang mamat tu yang menjaga barangan dari Negeri Perak. Entah apa kenama dia aku lupa. Sebenarnya aku layan dia sembang pasal dia tu juah, gelembong dan boleh tahan cakap besarnya.

Aku dipersimpangan dilemma
Dia kata, orang nih, tak kira perempuan atau lelakinya, bangsanya dan kampungnya, dia boleh kenalpasti orang itu berasal dari mana. Ada awek dua orang yang lalu di hadapannya, dia tegur, ehh orang Pahang datang le beli kerongsang.
Dalam kepala hotak aku dok kutuk dia separuh mati...
Dia kata dia ada ilmu yang sekali hembus jer boleh pukau orang. Dia pernah merantau hingga ke Singapura dan juga OSAKA Jepun, bekerja dengan kapal dagang. Dan pernah bekerja menjadi pencuci hospital dikotaraya London. Mungkin betul dan mungkin juga tidak... entah mengapa cerita di London ini langsung tak mendapat tempat dihatiku.
Orang kampung Kuala Kangsar, tanpa kerja yang tetap tetiba boleh merantau hingga ke London. Mana dia cekau duit beli tiket kapalterbang. Kalau tanpa return ticket, camana dia boleh tinggal kat sana???
Katanya dulu tak perlu ada permit boleh bekerja disana... hidup dengan mat soleh , bercinta dengan minah solihin...
hmm.... gitulah ceritanya.
Bila berpeluang, aku melarikan diri....

Kekadang orang sebegini, singgah sebentar ke dalam hidupku dengan membawa seribu cerita indah dan aku rasa seperti ingin mempercayainya untuk melihat sendiri kejayaan yang dilakarkan di bumi orang namun entah mengapa naluriku bingkas mengkategorikan ceritanya diruangan mitos di kotak pemikiranku.
Hmmm... dibawah sedar, aku ini masih tertutup rupanya.

Megat Hilmi, Ein Nadira dan Fatin Nabila di Puncak Mutiara

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...