Bila sesumpah bertukar warna

Segenap rakyat di tanahairku kini sibuk berbicara dengan sumpah sehinggakan nak ajak minum ponn berjenaka dengan sumpah. Suruhanjaya sumpah semakin kehilangan kuasa bilamana semuanya sudah berani untuk ke masjid, pakai baju teluk belanga dan bersongkok tangkap muat.... lalu melafazkan sumpah laknat.

Pernah aku dengar citer pekerja asing dari indon yang pernah tertangkap red-handed kerana mencuri barangan rakan sekerjanya dan semua barangan tersebut berada dalam locker. Dia sanggup bersumpah laknat.. tapi dengan syarat, segala bala bencana tersebut dia tujukan kepada ibunya yang berada di Indonesia???
Memangnya dia bermusuhan dengan ibunya, ataupun ibunya sudah ponn meninggal dunia ataupun memang dia adalah klon malin kundang.. aku kurang periksa. Namun, sekelumit iman aku percaya masih berada didalam hatinya... iaitu takut akan kekuasaan Allah.

Sekiranya orang yang kafir, yang Islamnya hanya pada nama dan keturunan, yang hidupnya langsung tidak berlandaskan Quran dan Sunah tetiba dicabar untuk bersumpah... Boleh diterimapakaikah sumpahnya????

Lagaknya sama sepertimana burung tiong atau burung kakak tua yang diajar untuk membaca syahadah.... langsung tiada pelat... sebutannya sempurna.. namun, apakah itu bermaksud dia beriman kepada Allah. Kepada yang mempunyai nur dihatinya akan akur dan yang kurang akan berundur.

Jenaka apakah yang cuba dihiburkan kepada rakyat??? Ternyata jenaka ini lebih hebat dari Maharaja Lawak yang disiarkan di Astro warna.
Demi mendokong agenda orang tertentu, turut sama terpalit akan kebodohan ini termasuklah bapak polisi, ular-ular di dalam semak aka ulamak, loyar-loyar buruk yang semakin tua namun semakin galak mengumpulkan harta dan penari-penari gelek yang sentiasa bergelek mengikut rentak gendang yang dipalu.
Itulah nasib penghuni negeriku... aku sendu!

Inilah budaya amerika yang cuba dilakonkan semula. Bilamana melihat akan kebejatan amerika melakonkan cerita yang direka-reka, dan seterusnya berjaya, lahir semula ramai muka baru yang mencuba bakat yang serupa... namun ibarat kata pujangga....
Kamu boleh menipu orang di sebarang tempat namun kamu tidak akan berjaya untuk menipu semua orang disemua tempat.

Osama khabarnya telah berjaya ditembak mati oleh SEAL TEAM SIX- US di Pakistan. Beliau yang begitu tua dikatakan ditembak dikepala dan jasadnya dibuang ke laut.... hmmm... bagiku.. cerita ini sungguh KE LAUT... pinjam kata-kata juri raja lawak. Mungkin juga beliau memang sudah meninggal dunia kerana sakit tua, namun  untuk menjadi hero,


SEAL TEAM SIX tekad untuk menunjukkan kepada dunia bahawa merekalah pembunuhnya. Bagiku... biar sahaja mereka dengan agenda mereka. Mungkin dari isu ini maka US akan terus kekal dibumi Iraq bagi mencuri minyaknya atas nama memelihara keselamatan rakyat IRAQ kerana askar OSAMA mengamuk...??? entah laaa.... lihat saja perkembangan mereka.
Namun itulah yang aku jangka....
Sekiranya benar beliau telah tiada, alfateha kusedekahkan kepada rohnya.

Everyman dies but not everyman is really lives.... - William Wallace



Dico tibi verum, libertas optima rerum;

Nunquam servili sub nexu vivito, fili.


My son, I tell thee soothfastlie,
No gift is like to libertie;
Then never live in slaverie.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...