Nasionalisme

Semangat kebangsaan. Nasionalis... aku terbiasa dengan perkataan ini sejak di tingkatan 3... belajar sejarah dengan guru sejarah yang mukanya saling tak tumpah dengan Admin Aman Ramli. Corak gaya nota ringkas yang dicakarkan dipapan hijau kelas begitu mengagumkan aku. Ooohh.. ini lerr caranya nak belajar sejarah... bertitik tolak dari satu tarikh, ditulis peristiwa dan juga dihubungkaitkan dengan perjanjian pangkor etc etc... dan begitu juga nama-nama pendokong watak... dari Burhanudin Helmi dan seterusnya penulis... seperti Pak Sako dan lelain yang membakar semangat nasionalisme dikalangan pemuda... hingga timbul API (angkatan pemuda insaf). namun kini, aku masih percaya... mereka ini diperlukan untuk menimbulkan jatidiri dan menyedari akan titik perjuangan yang perlu dilaksanakan. Aku khuatir, generasi baru ini semakin kurang kesedarannya...

Tak semua tahu dan tak semua faham malah ada yang mendengarkannya sambil lewa dan yang lebih menarik, perkataan ini sering dipandang remeh oleh bangsaku sendiri kini. Namun ingin aku perkatakan disini bahawa semangat keramat yang sering dipersendakan oleh orang kita sebenarnya merupakan agenda besar bagi bangsa yang lainnya.

Orang kita sedari kecilnya diajar supaya memperjuangkan semangat kesamaan, kesatuan kaum tanpa mengira bangsa namun percayakah kalian bahawa, perkara yang sebaliknya diajarkan oleh generasi senior bangsa lainnya untuk bekalan generasi baru mereka.
Nak ke bulan ker?

hujung minggu kelmarin aku singgah ke klinik bagi mendapatkan rawatan dari Doktor klinik bersatu. Aku menerpa ke kaunter untuk mendaftar nama kedua orang anak ku. Sambil mengisi borang kehadiran yang diberikan kerani wanita berkulit gelap itu, tiba pula seorang bapa yang juga sebangsa dengan kerani wanita tersebut, juga bersama 2 orang anaknya yang jelas dari bangsa yang berlainan dariku.
Mandi kat penang Youth Park

Aktifnya Ein dn Erman terus mengisi masa lapangku di malam itu sambil menunggu giliran untuk dipanggil berjumpa doktor, tetiba.... bila sampai ke giliran kami untuk dipanggil.... rerupanya nama keluarga yang hadir di belakangku tadi yang kukira terlebih baik nasibnya dariku dipanggil masuk mendahuluiku. Dia sempat menjeling ke arahku sambil mengiringi anak-anaknya ke dalam kamar rawatan. Sambil aku sibuk memujuk hati supaya redho dengan takdir. Biasa laa.. tak jadi kudis pun. Namun dalam kesibukan orang berlalu lalang di klinik itu, aku terfikir... sekiranya giliran untuk bertemu doktor yang ternyata mudah ini sekali ponn kerani itu lebih memihak kepada bangsanya, apatah lagi jika beliau diberikan tugas untuk membahagikan keuntungan negara, atau ubat-ubatan ketika berlakunya huru-hara atau memberikan bantuan kemanusiaan ketika berlakunya gegak-gempita.
Percik ke muka sendiri...

Kita[peribiumi] yang sering dididik untuk menghormati bangsa lainnya...
diasuh untuk memberikan kesaksamaan kepada semua mengikut kadar rata...
ditekan dari setiap penjuru untuk mematuhi slogan satu negara satu bangsa dan satu Malaysia...
terleka sejenak mengikut rentak tari semasa namun... bilamana dikejutkan dengan senario sebentar tadi.
Aku ternganga....
Yang mana satu harus aku terpa?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...