Matlamat hidup kita serupa....

Teringat aku akan suatu kisah dipagi Jumaat yang mulia ini dan terasa ingin aku kongsikan bersama semoga membawa faedah kepada aku yang menulis dan korang yang membaca.
Sedar tak kita bahawa setiap manusia yang dihidupkan ini mempunya matlamat hidup yang sama... tidak kurang atau pun lebih hanyalah untuk beribadat kepada Allah subhanawataa'la....

"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku." - Surah az-Zariyat: ayat 56
Lets go....

Jom kita nukilkan kembali cerita nih dan ambil iktibar...

Arakian diceriterakan kembali seadanya... Allah SWT memerintahkan malaikatNya untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia merasa senang setelah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau. 

Di siang yang panas itu sang kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat mendatanginya kemudian mulai bertanya kepada sang kerbau, "hai kerbau apakah kamu senang setelah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau". Sang kerbau menjawab, "Masya Allah, Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau, dari pada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelelawar yang ia mandi dengan kencingnya sendiri". Mendengar jawaban itu Malaikat segera pergi menemui seekor kelelawar.

Kelelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian mulai bertanya kepada si kelelawar, "hai kelelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelelawar". "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalannya saja menggunakan perutnya", jawab si kelelawar. 

Mendengar jawaban itu pun Malaikat segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.
Bertanya kepada si cacing, "Wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing". Si cacing menjawab, " Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, dari pada dijadikaan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh ketika hidupnya, setelah mereka mati mereka akan diseksa selama-lamanya".

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...