Tips kebahagianku

Buat sesape yang baru ndak mendirikan rumahtangga or rumah lif or rumah takde tangga... tak kisah lerr der, sebut jerr pebende ponn.. korang takan dapat lari dari kisah suka duka .. naik turun dan terhantuk tersandung dalam kehidupan.
Penah member aku sebut suatu masa dulu... kalau nko tak betul-betul ngam... kamceng ngan seseorang... jangan ndak harap nko leh tidur sekatil sebantal... tak kisah lerr.. member kamceng tuh masa sesama sebilik or teman hidup kita yang selayaknya dipanggil suami or isteri yang sah.

masa kat gemilang dulu, aku ada kamceng ngan satu mamat.. cikgu Joseph Paulus Sikuk. Bilamana ada program ayah angkat, ada sorang pacik masuk tido dalam bilik kami.  surely dia tido kat katil A. Joseph ponn pindah lerr tido sekatil ngan aku... malam tuh gelisah gaak aku nak tido... mata tak leh pejam... ada jugak ler dekat 1-2jam terkelip-kelip, last skali aku sedar dah masuk waktu subuh... so .. betul laaa cakap member aku tu.  Sejak tu aku memikirkan, kalau kita sendiri tak berasa selesa tido sebelah orang yang tak sebegitu rapat... its vice versa.

Citer skeet masa kat rumah bujang Keramat AU3, rumah Sedae, Brado, Naser, Boss dan lelain tinggal. Aku selalu pi situ ngan Nahaq bila free hujung minggu.. travel dari penang ngan Satria 1.6 kaler hijau... dan navigator aku masa tu Nahaq laaa.... skali tido kat ruang tamu beramai-ramai... aku mimpi kene timpa pokok balak sampai sesak nafas... sedar-sedar kaki Nahaq melintang atas dada aku.... just imagine member aku nih budak rugby USM Jokers yang berat badan over 0.1Metric Tonne melintangkan kakinya atas dada aku... perghhhh...!!!!
Tapi... nak cakap kat korang laaaa... aku tido lena walaupon berebut bantal sepanjang malam.... itulah kamcengnya aku ngan depa...

So, itulah dianya isu yang nak aku utarakan dikelapangan ini. Kata orang putih.. sharing is caring... tapi betul kerr kita ikhlas untuk share.... cuba tanya kat para isteri... sanggupkah diaorang share suami ngan perempuan lain. Surely NOT... mungkin ada yang sanggup tapi boleh dikira dengan jari ayam jerr....
Cuba ubah kedudukan mereka... dengan janda atau andalusia (anak dara lanjut usia) yang ndak berkongsikan kasih ngan suami dia.... hmmm... abih semua pahala diungkitnya untuk menyakinkan bahawa berkongsi kasih itu adalah terlebih mulia..
Itulah selayaknya kita dipanggil manusia... Insan.. yakni PELUPA.

Tips yang pertama untuk ikhlas dalam berkongsi sebuah kehidupan ialah, belajar untuk mencintai pasangan kita dalam segala hal. Kalau dia sayangkan ibu dan bapanya... kita turut serta laaa....
Dia suka game BOLA, walaupun dulu tak minat... cuba ubah minda... ciptakan sebuah keseronokan bersama...kot-kot tak kenal langsung nama pemain, minat kat jersi ponn dah ok.. or belikan dia muffler or sticker or mug team bole tuh... surely kita akan jadik minat... tak minat kan game bola, minat kat player dia... or minat kat anyaman kat muffler or jersi or mug...
Kalau dia suka makan petai... jangan plakk tunjuk rasa jijik dia masa dia dok makan..... itu sudah melanggar batasan. Aku biasanya akan asingkan petai dalam sambal tumis untuk masukkan dalam pinggan rajaku bila makan... kerana sifat kami kat sini nyata berlawanan.
Disamping itu, kalau dah tahu sifat itu bertentangan arah... kita perlukan jalan tengah... jangan pulak terus menerus tonjolkan sifat dominan yang dah tahu tak disukai pasangan.
Contohnya.... jangan lerr plakk menjerit sakan untuk merayakan jaringan Mesut Ozil sedangkan bini sedang nyenyak dibuai mimpi. Ada besi tungku melayang ke arah LED TV tuh satni....




Bersedia untuk berubah, kalau tak banyak sikit ponn jadiklah.. lelama, kalau kita tak berubah, secara tak sedar.. pasangan kita plakk yang berubah... tengoklaaa sapa dominan dan sapa resesif. Create masa senggang yang diluar dari kebiasaan kita dan kalau berkemampuan, amik gambar untuk kenangan. Biarpun untuk masa itu, kita rasa cam tak penting.... namun selepas beberapa quatum masa, kita akan tersenyum melihat kembali photo kita bersama. Pasal tu lerr lepas kahwin kita akan melalui satu fasa dipanggil bulan madu.. or honeymoon.. masa tuh semua manis-manis belaka.... kentut pasangan ponn terasa lemak untuk dihidu. Tak caya, cuba cari gambar masa berbulan madu dulu dan usyar kembali.... tak payah lerr gambar bebaru kahwin, dah dapat sorang dua anak ponn lebih menarik.... lebih banyak objek untuk difokuskan. Tengok saja kat gambar tu.. tak yah lama, lepas 5 tahun ponn jadik leerr tersenyum gaak...

Penah aku terbaca dulu, satu citer mat salleh nih... lepas gaduh gila pasangan suami isteri nih... maka di panggilkan sorang perantara untuk membincangkan kes mereka sebelum kata sepakat untuk divorce di laksanakan. Keduanya telah lama membawa haluan memasing dan untuk kesekian lamanya, mereka ditemukan di bilik kaunseling. Keduanya duduk di penghujung meja panjang sambil menantikan kedatangan kaunselor. Sang suami memandang wajah isterinya penuh syahdu manakala isterinya terus membuang pandangan ke arah luar tingkap bilik seolah-olah benci untuk dipaksa duduk sebilik dengan suaminya walaupun dijarakkan oleh meja sepanjang 5 meter. Kaunselor masuk dan memberikan keduanya sehelai kertas dan pensel dan tanpa banyak bicara disuruh keduanya menyenaraikan segala kekurangan pasangan dan juga ketidakpuasan hati sepanjang tempoh perkahwinan mereka sehingga ke hari mereka ditemukan semula. Sang suami sambil menunduk... termenung panjang dalam mencari ayat dan mereka bentuk susunan ayat dan cerita... setelah berkerut-kerut... lalu dia tersenyum memandang kearah isterinya di sudut bertentangan yang begitu asyik menulis tanpa henti sambil meminta kertas tambahan untuk memastikan tidak ketinggalan suatu cerita pun untuk diperkatakan.
Sang suami hanya tersenyum kelat memandang wajah isterinya dan terus memalitkan sesuatu dikertasnya sebaik sahaja kaunselor meminta keduanya berhenti menulis.

Setiap cerita dan ulasan yang sang isteri dipersetujui oleh suaminya tanpa banyak bicara. Coretan sang isteri tentang ketidakpuasan hati terhadap keputusan yang dilakukan oleh suaminya dan segala perkara titik-bengek  dihuraikan. Kaunselor bertanya kepada si suami buat kali akhirnya... jika semua rungutan dan cerita isterimu itu benar, apakah alasan kamu untuk berbuat demikian????
Katanya... ITULAH KEKURANGANKU.

Seleaps mencatatkan sesuatu difailnya, beliau beralih kepada kertas si saumi pula, terpegun kaunselor seketika melihat lembaran si suami yang hanya tertulis perkataan pendek yang sukar dimengertikan. Komen terhadap isterinya hanya satu ayat... YOU ARE A PERFECT WIFE I EVER DREAM OF!

Buat kesekian kalinya si isteri memandang tepat ke wajah suaminya untuk memahami makna yang tersirat di sebalik ayat tersebut. Adakah perkara yang diselindungkan, terdapat double meaning ataupun sebenarnya ianya suatu sindiran sinis terhadapnya. Dengan perlahan, si suami berkata....


Aku membuat keputusan untuk berkahwin dengan mu dulu, bukanlah untuk mencari kesempurnaan yang ada dalam dirimu, demi sesungguhnya... aku ingin menawarkan diriku ini sebagai pelengkap untuk segala kekuranganmu...



Kubiar cerita pendek ini korang akhiri sendiri mengikut persepsi masing-masing.




Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi
Kujanjikan aku ada
Kau boleh jauhi diriku
Namun kupercaya
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...