Salam Aidulfitri buat semua dari kami sekeluarga...

Pagi nih, 25 Ramadan... sedang asyik muhasabah diri aku mula berfikir tentang kasih sayang. Itulah ungkapan keramat yang sebenarnya tiada dapat dimengertikan oleh semua manusia selama mana mereka menikmatinya. Kufur nikmat kata ulama....

Aku semakin tak tertahan melihatkan keletah anakku yang semakin hari semakin menunjukkan perangai yang diwarisi dari aku masa kecik dulu. Kasar dan perengus bila berbicara dengan ibu... masa sahur tadi aku katakan pada Eisya.. perangai yang dipamerkan olehnya itu saling tak tumpah dengan apa yang pernah aku lakukan terhadap mak dizaman sekolah dulu.
Kalau nak ke sekolah, cari stokin sendiri dalam almari... abis aku punggah semuanya... kerana pada aku, attitude ini akan membuatkan mak nyesal kerana nyuruh aku ambil sendiri next time...!!!
That is exactly what is happening.
Masa tu.. at any point of time, i wanna grap her attention towards me without knowing that she is trying to grown me up into a proper shape.
Aku kira... dalam hidup ni.. 2 kali aku buat mak menangis. Time tu skolah rendah lagi... dan aku tau hati dia luka sampai sekarang tapi nak buat camana... nikmat memori yang Allah berikan kepadanya telah semakin ditarik balik. Dia mungkin telah terlupa dan aku masih ingat lagi malam tu aku cium kaki dia minta maaf. Namun, maaf hanya bisa melunakkan hati yang walang tanpa menyembuh dan menghilangkan parut dihati.

Seringkali mak pesan kat aku masa tuh... kalau jadi manusia, hendaklah sentiasa bersabar... tapi masa tu mana ada sabar dalam kamus hidup aku. Wak Sabar yang anak dara dia cun masa form 6 kat high school aku taw la...

Bila Ramadan semakin hampir berlabuh... aku diduga Allah dengan demam yang berpanjangan. Sebaik berbuka aku mula demam... panadol 2 biji hanya memberi kesan selepas jam 10malam.
Aku sentiasa rasa pahit mulut sepanjang hari sehingga memaksa aku pi basuh lidah 2-3kali kat opis kerana tak tertahan rasa pahit. Dan bilamana nampak or bau nasik yang menjadi kegemaranku... aku ndak muntah plak.... huishkkkk.... derita tul aku rasa bila Allah tarik balik nikmat lidah dari aku sementara....
udah lerr badan lemah pasal flu...


Alhamdulillah, harinih dah ok... back to normal.
Aku sebgai manusia biasa, seringkali berbuat dosa sama ada sengaja mahu pun tak sengaja.. teremosi lebih-lebih ketika memberi komen atauponn berdebat...perkara kerja mahuponn yang lain nya.. aku pohon kemaafan seikhlasnya dari hujung rambut ke hujung kaki. Semoga dikesempatan lainnya... kita akan dapat bersua semula dengan wajah yang lebih ceria. InsyaAllah...
ada kalanya mataku terlepas pandang, telingaku tersalah mendengar, lidah terlanjur berkata-kata, mindaku khilaf menafsir, hatiku tersilap menduga dan tingkahlaku  pulak tersalah aksinya. 
Itulah dia.. manusia... mohon maaf segalanya.
Selamat Hari Raya,... Maaf Zahir dan Batin.
Ikhlas dari Kami (SuhaimiBasir/RajaRogayahRajaAhmadShamsusah/NureisyaSalwani/NureinNadira/NoermanRadzikin)



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...