Mawi masih terus popular di tahun 2010....???

Apa yang telah terjadi terjadi pada dunia hari ini
Gegak gempita kudengar sana dan juga sini hari hari
Bolehkah kita bersama hidup bagai insan
yang dapat menghargai
damai dan kebebasan atau
haruskah kita terkujur tak bernyawa
baru sampai temui nirwana
nun disatu sudut bumi bertuah
yang tak berhak berkuasa
kerna terlupa bumi ini akan musanah akhirnya akan musnah

Musnah - Search.

Dulu dunia hiburan tempatan dilanda tsumawi, raja SMS dari Johor, namun sejak akhir-akhir ini dunia sekali lagi dilanda dengan cerita Mawi yang tk berkesudahan. Aku terpanggil untuk menulis tentangnya supaya wujud rasa kesedaran dalam hati kita sebagai muslim dan setidak-tidaknya sebagai manusia yang menghormati kehadiran manusia lain berkongsi tinggal di bumi Allah ini.

mawi yang dimaksudkan ialah MAVI MARMARA.

Kapal yang didaftarkan di Istanbul, Turki ini membawa misi kemanusiaan ke Gaza yang berupa pakaian, ubatan, makanan, permainan kanak-kanak dan yang lainnya untuk diberikan kepada penduduk Gaza, Palestine yang disekat sepenuhnya oleh Israel dan sekutunya, sedih untuk kuperkatakan... termasuklah Mesir.



Mengapa sebenarnya ini berlaku..Kenapa dipersoalkan kebejatan Zionis yang ternyata kejam dan sadis sejak zaman rasullulah saw dahulu. Perlukah ditukarkan perangai mereka ini yang sudah di ketahui ramai dari kisah sejarah. Mereka adalah bangsa yang diperakui Allah dalam Quran sebagai bangsa yang terbaik namun mereka sendiri terlalu sombong, dan mereka jugalah bangsa yang paling banyak membunuh nabi mereka sendiri.

Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israil dalam Kitab itu: "Sesungguhnya kamu akan membuat kerusakan di muka bumi ini dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar." (QS. Al-Isra: 4)

Kehadiran Rasullullah saw dari bangsa Arab ternyata mengopak-belahkan keegoan mereka dan sejak itu berapi-apilah kemarahan mereka terhadap ISLAM. Palestine yang begitu besar berjaya dimamah sedikit demi sedikit. Bumi Palestine yang dipunya oleh orang Islam, berjaya dijajah walaupun negara sekitarnya adalah negara Islam... bukankah semua orang Islam itu bersaudara? Kenapa kita mudah diperdaya oleh zinois????
Kenapa boleh wujud di dalam masyarakat Islam di timur tengah budaya mementingkan diri sendiri???
Kenapa lahirnya enerasi baru yang takut akan kebolehan ISLAM bertanding dengan golongan mungkar???
Bagaimana boleh wujudnya prasangaka buruk tentang ISLAM berbanding ZIONIS???
Mengapa lahirnya rasa harap kepada pertolongan manusia melebihi dari kekuasaan Allah????

Kata A'a' dalam kuliahnya... jika sekiranya kita berkeinginan untuk mengubah sesuatu yang besar... sesuatu yang SIGNIFIKAN dan sesuatu yang hampir mustahil untuk dilakukan manusia, mintalah bantuan Allah swt.. dan mulakan dengan sesuatu yang kecil, mulakan dengan sesuatu yang hampir dan sesuatu yang paling kena dengan hidup kita dan mulakanlah SEKARANG!

Bimbinglah anak-anak kita agar mempunyai rasa sayang terhadap ISLAM melebihi segalanya didunia.. nescaya suatu hari nanti, mereka bakal merubah senario anda tanggapan manusia tentang ISLAM globally insyaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...