Bahagiakah membina tugu di atas runtuhan empayar orang lain?
ada apa yang tinggal setelah terbenam mentari
ada apa yang tinggal setelah kering air di kali
alam telah meyakinkan kau mesti pergi kau mesti
alam telah meyakinkan kau pasti kembali
bagai yang telah dijanjikan Illahi
apa yang tertinggal setelah musnah semua mimpi
Kekal selamanya cinta ku dengan cahayaMu
kekal selamanya tetap dalam ingatanku
lemas dalam rindu tenggelam dalam tangisan
engkau telah pergi tapi masih ada...
yang kau tinggalkan dalam kalbuku!
Yang tinggal.... AKU.
terbungkam aku seketika bila ada yang bertanya... bagaimana caranya untuk menakluk empayar yang telah lama tertubuh... aka established empire. Wow... panglima perang ponn tersentak ngan persoalan nih....
Sepertimana biasa, persoalan ilmiah yang berprofil tinggi tidak mungkin dijawab secara semberono.
Inilah contoh soalan Napoleon Bonaparte kepada ayahnya suatu ketika dulu... mungkin ini juga persoalan
Khalid Ibnu Walid dalam cerita para sahabat dan mungkin juga Iskandar Dzulkarnain sepertimana yang
termaktub di dalam kitab. Mereka ini bukanlah menakluk seluruh dunia sebagaimana Nabi Sulaiman, cuma
sebahagian dari dunia sahaja, namun jika ditanya... apa persamaan yang paling mudah di kalangan mereka...
satu sahaja... iaitu mereka ada RAMAI musuh!
Sama ada musuh itu terang lagi nyata kelihatan ataupun yang terselindung disebalik gebar... kawan, sahabat, handai taulan, sepupu sepapat, keluarga terdekat mahupun insan yang terlalu dipercayai dan disayangi....
Terlalu terbiasa aku menjawab persoalan dengan soalan.
Bermula kalam aku persoalkan, dimanakah kedudukanmu wahai saudara.
Keinginanmu menakluk dunia tidak ku pertikaikan, namun pernahkan kau perhatikan lantaimu berpencak, meliut lentokkah papannya, berbonggol-bonggolkan tanahnya, beronak ranjaukah tapaknya, licin berbecakkah selutnya atau keras berdebukah kerikilnya?
dan kau pakai kasut apa?
Nike, Diadora, Reebok, British Knight, Puma, Camel, Adidas, Dr Cardin, Bata????
*sesaje jerr aku senaraikan kasut yang penah aku miliki sebelum ini... kakakak
sudah terbiasakah telapak kakimu menahan tujahan onak duri dan kerikil tajam?
Dimana tempat pasak terjahanmu?
di pojokan bangunan?
di bucu meja?
di hujung tanduk?
atau di awang-awangan???
Gagal merancang sebenarnya merancang kegagalan. Fail to plan is a plan to fail.
Abah pasaipa orang tu...? abah pasaipa dia jadi macam tu?
Abah pasaipa... pasaipa... pasaipa...
Itulah pertanyaan Ein setiap kali melihat sesuatu yang baru baginya.Namun percayalah... itulah kaedah sebenarnya belajar.
coaching: The way people learn is to ask question, because by asking question... people will think and once
they starts thinking.. learning process starts!
Penah tahu tentang 5 WHY tak? Untuk memahami sesuatu perkara, kita mestilah bertanya. Pepatah melayu dulu kata, segan bertanya sesat jalan. So... ko nak tanya soklan ponn tak reti camana ndak dapat jawapan yang diingini.
Sebenarnya, jawapan yang kita ingini bukanlah jawapan yang dah kita tahu... sepatutnya jawapan tuh adalah
sesuatu yang tak penah kita tahu langsung.
Contoh: Soalan camana ndak start enjin kapal kapal terbang. Dalam kepala kita dah set... masuk kunci dan
tekan start button. Tapi kalau kena dengan seni pertanyaan soalan... kita akan dapat jawapan yang tak penah
terlintas dibenak fikiran... pertamanya kena make sure alat pelindung pendengaran dah pasang etc etc....
Pengalaman aku pi kat autocity Juru, ada sebijik F40... aku masuk dalam dan mintak mamat tuh test start
enjin... dia suruh pegang Ein kuat-kuat pasai takut terkejut... sekali dia start ... perrgghhhh, rasa macam
enjin dia tuh timing tinggi sangat laaa... tak reda langsung... broooooommmmmm.... bising gila. Tapi bila
tutup pintu... tak de plakk dengar raungan enjin tuh...
So.. itulah contoh jawapan terbaik bagi soalan kita.... pasal bendealah tuh langsung tak pernah terlintas dibenak fikiran...
Berbalik kepada 5 peringkat why untuk mendapatkan root cause... sesungguhnya bila dah buat cam nih, baru
kita tahu apa masalah sebenar.
Kongsi skeet citer... sepertimana yang diceritakan kat aku lerrr...
writing at zero gravity... bukan ndak guna pena canggih... so why not you use pencil? Its cheap, easy to
maintain, fast & smart solutions etc etc....
So, kita gunapakai kaedah 5 why nih untuk kembali kepada tajuk menakluk empayar perniagaan topek.
1: Why kena takluk empayar perniagaan mereka?
coz depa kuasai hampir 90% ekonomi kita
2: why 90% ekonomi kita kalah kat depa
coz kita tak ada ambition untuk bersaing di peringkat yang lebih besar. Cecita besar abah tidak dapat
diteruskan oleh generasi seterusnya... dan jika diteruskan pula, tidak ada diversify. Talk Gobal but ACT
local...
3: why kita tak ada ambition
coz kita ada dalam zon selesa... dah banyak duit skeet.. teringin ndak relaks... cam laksa stesen ketapi BM
laaa... sedap tapi kalau niaga 2 hari.. dia bantai cuti 3 hari... ndak create PULLING factor konon...
supaya pelanggan terus tercari-cari pasal unik... peeera mabuk!!! right concept but implemented at a very wrong situation
4: why kita berada dalam zon selesa
coz subsidi dari segi peluang untuk kita sebagai bumiputera adalah lebih tinggi dalam pelbagai bidang...
pinjaman TEKUN ada, tu tak kira FAMA (fader&mader) punya support etc etc...
5: why kita diberikan subsidi sentiasa oleh pihak pemerintah?
coz budaya tradisi kita sejak merdeka menceritakan sedemikian rupa.... penah dengar teori meritokrasi tak..
cam jungle law laa gakk.. ONLY THOSE WHO FIT CAN SURVIVED.
hmmm... bila dah ada root cause... pebetui laa sendiri... jangan dok harap subsidi pemerintah untuk
mengubah nasib kita... kerana kebergantungan hajat kita terhadap manusia takan membawa kita kemana-mana.
Tradisi mengatakan, jgn takut mak ayah ada dok support.. pasai tu laa tengok anak-anak keluarga dikampung pakat semua kawin dengan sepupu memasing dan dok buat rumah kat keliling tu juga... tamau kuar pasai harta meredak mak ayah dia dok ada keliling tu. Takut ndak bersaing... pasai mak ayah dah bagi warning kalau tak teruskan tradisi keluarga... maka jagan harap dapat peninggalan harta dan pelbagai citer lagi... di situlah bermulanya kegagalan kita dalam menakluk empayar mereka.
Soalan berikutnya... abih tu apa kita patut buat?
kita kena la pebetui niat.. hidupku bukan subsidi dan jawab semua persoalan yang tertera, baru kita ushar
line kita... selamat beramal!
Tunggu plakk crite aku seterusnya... nih kira pulling factor laa gakk...
citer skeet.. : Dulu rokok Benson & Hedges popular laa... lama-kelamaan dia tukar label dia jadik B&H pasal jenama lama tuh dah dilabel oleh golongan muda sebagai rokok orang tua... ganti rough rider & pall mall. Yg dok hot Marlboro pasai dia taja sukan motor dan Dunhill pasal taja bolasepak...
So bebudak tengok new promotion by B&H cam bende baru jerr terus lekat balik... mmm... gitulerr citernye
yeee.... pasal rebranding dan pulling factor.!
ada apa yang tinggal setelah kering air di kali
alam telah meyakinkan kau mesti pergi kau mesti
alam telah meyakinkan kau pasti kembali
bagai yang telah dijanjikan Illahi
apa yang tertinggal setelah musnah semua mimpi
Kekal selamanya cinta ku dengan cahayaMu
kekal selamanya tetap dalam ingatanku
lemas dalam rindu tenggelam dalam tangisan
engkau telah pergi tapi masih ada...
yang kau tinggalkan dalam kalbuku!
Yang tinggal.... AKU.
terbungkam aku seketika bila ada yang bertanya... bagaimana caranya untuk menakluk empayar yang telah lama tertubuh... aka established empire. Wow... panglima perang ponn tersentak ngan persoalan nih....
Sepertimana biasa, persoalan ilmiah yang berprofil tinggi tidak mungkin dijawab secara semberono.
Inilah contoh soalan Napoleon Bonaparte kepada ayahnya suatu ketika dulu... mungkin ini juga persoalan
Khalid Ibnu Walid dalam cerita para sahabat dan mungkin juga Iskandar Dzulkarnain sepertimana yang
termaktub di dalam kitab. Mereka ini bukanlah menakluk seluruh dunia sebagaimana Nabi Sulaiman, cuma
sebahagian dari dunia sahaja, namun jika ditanya... apa persamaan yang paling mudah di kalangan mereka...
satu sahaja... iaitu mereka ada RAMAI musuh!
Sama ada musuh itu terang lagi nyata kelihatan ataupun yang terselindung disebalik gebar... kawan, sahabat, handai taulan, sepupu sepapat, keluarga terdekat mahupun insan yang terlalu dipercayai dan disayangi....
Terlalu terbiasa aku menjawab persoalan dengan soalan.
Bermula kalam aku persoalkan, dimanakah kedudukanmu wahai saudara.
Keinginanmu menakluk dunia tidak ku pertikaikan, namun pernahkan kau perhatikan lantaimu berpencak, meliut lentokkah papannya, berbonggol-bonggolkan tanahnya, beronak ranjaukah tapaknya, licin berbecakkah selutnya atau keras berdebukah kerikilnya?
dan kau pakai kasut apa?
Nike, Diadora, Reebok, British Knight, Puma, Camel, Adidas, Dr Cardin, Bata????
*sesaje jerr aku senaraikan kasut yang penah aku miliki sebelum ini... kakakak
sudah terbiasakah telapak kakimu menahan tujahan onak duri dan kerikil tajam?
Dimana tempat pasak terjahanmu?
di pojokan bangunan?
di bucu meja?
di hujung tanduk?
atau di awang-awangan???
Gagal merancang sebenarnya merancang kegagalan. Fail to plan is a plan to fail.
Abah pasaipa orang tu...? abah pasaipa dia jadi macam tu?
Abah pasaipa... pasaipa... pasaipa...
Itulah pertanyaan Ein setiap kali melihat sesuatu yang baru baginya.Namun percayalah... itulah kaedah sebenarnya belajar.
coaching: The way people learn is to ask question, because by asking question... people will think and once
they starts thinking.. learning process starts!
Penah tahu tentang 5 WHY tak? Untuk memahami sesuatu perkara, kita mestilah bertanya. Pepatah melayu dulu kata, segan bertanya sesat jalan. So... ko nak tanya soklan ponn tak reti camana ndak dapat jawapan yang diingini.
Sebenarnya, jawapan yang kita ingini bukanlah jawapan yang dah kita tahu... sepatutnya jawapan tuh adalah
sesuatu yang tak penah kita tahu langsung.
Contoh: Soalan camana ndak start enjin kapal kapal terbang. Dalam kepala kita dah set... masuk kunci dan
tekan start button. Tapi kalau kena dengan seni pertanyaan soalan... kita akan dapat jawapan yang tak penah
terlintas dibenak fikiran... pertamanya kena make sure alat pelindung pendengaran dah pasang etc etc....
Pengalaman aku pi kat autocity Juru, ada sebijik F40... aku masuk dalam dan mintak mamat tuh test start
enjin... dia suruh pegang Ein kuat-kuat pasai takut terkejut... sekali dia start ... perrgghhhh, rasa macam
enjin dia tuh timing tinggi sangat laaa... tak reda langsung... broooooommmmmm.... bising gila. Tapi bila
tutup pintu... tak de plakk dengar raungan enjin tuh...
So.. itulah contoh jawapan terbaik bagi soalan kita.... pasal bendealah tuh langsung tak pernah terlintas dibenak fikiran...
Berbalik kepada 5 peringkat why untuk mendapatkan root cause... sesungguhnya bila dah buat cam nih, baru
kita tahu apa masalah sebenar.
Kongsi skeet citer... sepertimana yang diceritakan kat aku lerrr...
Dulu, bilamana US & USSR berlumba-lumba meneroka angkasa lepas... berebut saintis merekacipta peralatan untuk kegunaan di zero-gravity ground... dari segi pakaian, tandas, makanan etc etc....
Masalah astronout masa tuh ialah bilamana pena matabola tak leh guna pasal tadak tarikan gravity untuk
mengalirkan ink ke bawah semasa nulih... uncle sam works all night long just to fix the problem and proudly
shown their findings. With all effort and relentless test by all the highest IQ personal terhasil suatu pena canggih yang membolehkan para astranaut menulis di angkasa. Dan bila ditanyakan kepada saintis USSR...
dengan selamba dog dia kata... kami guna pensel.
Mmm... menarik tak... moral citer nih.. go back to the basic needs, why.. why and why... main problem iswriting at zero gravity... bukan ndak guna pena canggih... so why not you use pencil? Its cheap, easy to
maintain, fast & smart solutions etc etc....
So, kita gunapakai kaedah 5 why nih untuk kembali kepada tajuk menakluk empayar perniagaan topek.
1: Why kena takluk empayar perniagaan mereka?
coz depa kuasai hampir 90% ekonomi kita
2: why 90% ekonomi kita kalah kat depa
coz kita tak ada ambition untuk bersaing di peringkat yang lebih besar. Cecita besar abah tidak dapat
diteruskan oleh generasi seterusnya... dan jika diteruskan pula, tidak ada diversify. Talk Gobal but ACT
local...
3: why kita tak ada ambition
coz kita ada dalam zon selesa... dah banyak duit skeet.. teringin ndak relaks... cam laksa stesen ketapi BM
laaa... sedap tapi kalau niaga 2 hari.. dia bantai cuti 3 hari... ndak create PULLING factor konon...
supaya pelanggan terus tercari-cari pasal unik... peeera mabuk!!! right concept but implemented at a very wrong situation
4: why kita berada dalam zon selesa
coz subsidi dari segi peluang untuk kita sebagai bumiputera adalah lebih tinggi dalam pelbagai bidang...
pinjaman TEKUN ada, tu tak kira FAMA (fader&mader) punya support etc etc...
5: why kita diberikan subsidi sentiasa oleh pihak pemerintah?
coz budaya tradisi kita sejak merdeka menceritakan sedemikian rupa.... penah dengar teori meritokrasi tak..
cam jungle law laa gakk.. ONLY THOSE WHO FIT CAN SURVIVED.
hmmm... bila dah ada root cause... pebetui laa sendiri... jangan dok harap subsidi pemerintah untuk
mengubah nasib kita... kerana kebergantungan hajat kita terhadap manusia takan membawa kita kemana-mana.
Tradisi mengatakan, jgn takut mak ayah ada dok support.. pasai tu laa tengok anak-anak keluarga dikampung pakat semua kawin dengan sepupu memasing dan dok buat rumah kat keliling tu juga... tamau kuar pasai harta meredak mak ayah dia dok ada keliling tu. Takut ndak bersaing... pasai mak ayah dah bagi warning kalau tak teruskan tradisi keluarga... maka jagan harap dapat peninggalan harta dan pelbagai citer lagi... di situlah bermulanya kegagalan kita dalam menakluk empayar mereka.
Soalan berikutnya... abih tu apa kita patut buat?
kita kena la pebetui niat.. hidupku bukan subsidi dan jawab semua persoalan yang tertera, baru kita ushar
line kita... selamat beramal!
Tunggu plakk crite aku seterusnya... nih kira pulling factor laa gakk...
citer skeet.. : Dulu rokok Benson & Hedges popular laa... lama-kelamaan dia tukar label dia jadik B&H pasal jenama lama tuh dah dilabel oleh golongan muda sebagai rokok orang tua... ganti rough rider & pall mall. Yg dok hot Marlboro pasai dia taja sukan motor dan Dunhill pasal taja bolasepak...
So bebudak tengok new promotion by B&H cam bende baru jerr terus lekat balik... mmm... gitulerr citernye
yeee.... pasal rebranding dan pulling factor.!
Ulasan