Ada Aku Kisah...????

pernahkah anda terfikir sesekali tuh.....
kita bekerja keras dengan syarikat swasta yang penuh dengan onak duri ranjau politik dalaman dan bersaing plakk ngan bangsa-bangsa cha dan hind untuk mendapat tempat di persada ini sedangkan bebudak melayu yang lain tuh plakk awal-awal lagi kuar dari persaingan antarabangsa yang sengit nih untuk bersaing untuk menjadi insan yang paling relaks dia GLC aatuponn sebagai kakitangan kerajaan yang duit gaji, elaun dan bonus mereka ditanggung sepenuhnya dari pendapatan kerajaan melalui cukai pandapatan pekerja swasta nih... hmmmm... menarik kan polemik nih... tapi ada aku kisah?

Pernah terfikir tak bebudak aliran sains yang belajar dengan begitu susah berbanding pelajar aliran sastera namun di penghujung cerita, kerjaya mereka adalah sama saja dan gaji permulaan ponn tak de bezanya...
menarik kan situasi ini.... tapi ada aku kisah?

Pernah terfikir tak bahawa kebanjiran pendtang asing tanpa izin ke negara ini menunjukkan suatu angka yang sungguh menakutkan namun pemimpin di parlimen plakk sibuk dengan ubat-ubatan untuk mempertingkatkan tenaga batin bagi memikat artis yang muda dan jelita untuk dijadikan isteri kedua dan seterusnya... tapi ada aku kisah?

Pernah tak terfikir bahawa pemimpin Malaysia selepas era tokdet, telah lama dijadikan tempat untuk meraih keuntungan oleh pihak-pihak mafia antarabangsa untuk memperdagangankan mainan (big-boys toys) yang  mahal harganya, contohnya kapal terbang F5E yang tak boleh di selenggarakan perisiannya, kapal selam yang cuma boleh ditarik balik dari Perancis untuk parking di pelabuhan Lumut dan Kuantan sahaja, MiG 29N yang dapat hadiah percuma berupa pakej pelancongan ke angkasalepas... tapi ada aku kisah?

Pernah tak terfikir bahawa bangsa melayu nih kalau ndak bertekak, berlengan dan bertendang cuma berani sesama bangsanya sahaja, sedangkan bila digertak olah bangsa lain... CHA or HIND depa akan terus kecut?
Pasal tuh pemimpin songkok tinggi dok bertekak ngan geng kopiahputih saja tapi tak berani nak tegur komponen dia yang lain tetambah lagi lerr wakil dari Sabah dan Sarawak... kerana takut depa lompat kapal... tapi ada aku kisah?

Pernah tak terfikir bahawa perkhidmatan agensi kerajaan yang didakwa telah dinaikkan tarafnya namun ada sesetengah tempat, masih jugak ditakuk lama. Klinik kerajaan dan hospital daerah tiada berkomunikasi langsung menyebabkan pengguna terpaksa berkejar-kejar dari satu jabatan ke satu jabatan bertanya kesana kemari dan akhirnya dimarahi kerana tidak mengikut protokol mereka. Sempat pula menyindir pesakit dengan suara yang tinggi di tengah orang ramai, "Kalau nak cepat, pi klinik berbayar ye". Mungkin kakitangan tuh tak sedar bahawa gajinya dibayar secara tak langsung dari cukai pendapatan pesakit nih jugak... tapi ada aku kisah?

Pernah tak terfikir bahawa syllabus belajar sains di U** adalah lebih susah berbanding dengan ITM? Member aku dulu kat U dulu... DOLLAH namanya, dah tahun 4 mengikut tahun belajar namun masih tersekat-sekat di tahap tahun 2 dan keputusan semester sentiasa KIV, ndak sambung semester kena buat surat rasmi rayuan kat Canselor baru leh sambung... tup-tup dia hilang masa dalam exam week.. ntah kemana. Berlalu saja setahun dia kembali sambil tunjuk kat aku sijil dekan yang dia dapat bila sambung belajar kat ITM dan suruh aku join ITM untuk bawak balik sebanyak mungkin sijil dekan... aku yang pada masa tuh terkebil-kebil memikirkan apakah jenis percaturan yang ada di tanah airku ini... namun ada aku kisah?

Pernah tak terfikir bahawa perkhidmatan KDN merupakan benteng terakhir kita bila berhadapan dengan kejadian jenayah namun mereka lebih senang untuk melihat sahaja dari menjadi penasihat atauponn pembantu. Malam tu bila kuar dari balai perda, aku kata kat herry, balai polis nih cam tempat untuk mengumpul cerita sahaja. Oh.. orang tuh motor dia kena curi... hmmm orang nih kena ragut... keisan kat dia kann... hmmm budak tu kena rogol etc etc.... tapi penah tak ada citer motor kita yang hilang tuh ada satu task force dilancarkan dengan bantuan rakan COP dengan segera di daerah itu berikutan report yang dibuat.... tapi ada aku kisah...??

Berita semalam ada budak pompuan umur 9 tahun mati dijerut dengan tuala GOOD MORNING. Pepagi lagi Ketua Polis Gombak cakap orang ramai jangan buat spekulasi. Jangan samakan dengan kes Nurin Jazlin. Errkkk... takut kena buka semula kes Nurin ker? Siap janji siasatan rapi akan dijalankan... tapi... kalau tadak orang check, tadak media massa dok ulang-ulang dalam akhbar dan tv, hape perkembangan kes... sapa tau!
Dulunya aku tak berapa kisah pasal dah mangli dengan sikap kakitangan kerajaan nih dahhh... what do you expect..!

Aik... ada yang tak puas hati?
Aku cabar korang buat poll badan bebas untuk segala jenis khidmat kerajaan... even kakitangan kejaan yang lain ponn akan komplen pasal mutu perkhidmatan.. senang citer dan cuba try test tengok berapa ramai guru yang betul-betul serius ndak jadi guru... tengok berapa peratus???? Depa jadi cikgu kerana kerja tetap, tugas mudah.... balik dari sekolah leh buat keje lain... eayyy... aku ada kenalan cikgu sekolah rendah... dia pakai Mercedes CLK... bini plakk pakai Carens. Luar waktu keje... dia jadik peniaga keter terpakai, buka kedai makan etc etc... dan yang sorang lagi tuh dia pajak kebun sawit... balik keje dia pi tabur baja kat ladang sawit, buat bingkai tingkap, tangkap kontrak rumah ke rumah etc... ada aku kisah?

Tapinya, depa tuh manusia gaak, sure letih kann... so camana ndak concerntrate ngajar keesokan paginya. Depa tuh sebenarnya mempunyai target diluar skop kerjaya.... dapat rating sederhana adalah target kerjaya dia... ko rating exteme low or high, takut kena followup... so... camana dengan amanah untuk mendidik anak-anak generasi kita.?  .. tapi ada aku kisah?
itu baru kerjaya guru... camana ngan TUDM yang kehilangan enjin kapalterbangnya... TLDM yang dapat 2 tukun tiruan yang paling mahal didunia untuk menyemak kat pelabuhan.... camana ngan ATM yang ada banyak kereta perisai dan kereta kabal yang tok boleh start enjin... erppp... tuh tak termasuk enjin yang hilang laaa...
dan yang terbaru enjin MIG 29 ponn ilang gaak... perghhh
Percayakah korang bahawa aku menulis ini berdasarkan fakta?
bak kata MakWa...Ada aku kisah????

Sebenarnya itulah dia perangai melayu sejati... semuanya tak diambil kisah sehinggalah kena batang hidung sendiri. Bila dah ramai kisahkan, hmmm... hmapeh, dah lebih separuh dari hak kita hilang baru nak kisah.... baru ndak bising untuk tukar kerajaan, tukar pemerintah... tukar itu dan ini...
dah lambat...
korang percaya tak kalau aku andaikan suatu teori bahawa, kat mesia nih ramai orang asing yang hadir dan kawin ngan orang tempatan untuk menghasilkan anak yang kemudiannya didaftarkan secara sah setelah bebrapa kerat manusia yang berkerja dijabatan kerajaan lalai dan ditumbuk rusuknya... maka golongan 3 naga akhirnya akan bangkit suatu hari dengan ketumbukan yang lebih ramai untuk menumbangkan orang melayu di tanah air mereka sendiri... masa tuh... mengalirkan air mata darah ponn tidak berupaya mengubah sejarah.
Cuba masa tu ada yang kata.. ADA AKU KISAH? sure berdarah mulut sipolan tuh kena penampar, kerana memang melayu itu beraninya hanya bila berdepan dengan orang melayu jua...

Ingat pantun melayu ada berkata:
Asal kapas menjadi benang
Dari benang dibuat kain
Barang yang lepas jangan dikenang
Sudah menjadi hak orang lain...

Namun, sejarah yang lepas haruslah dikenang, agar kita tidak melakukan kesilapan yang serupa.

Ulasan

x-sap cmy berkata…
Uish... byk plak citer "apa aku kisah" ni yer... :)
Tp mmg btol pon semua tu.. ada aku kisah...

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...