Lari....

Kuda ku lari kencang
Rasa hatiku girang
Kawan kawan ku riangggg....





Itu citer kuda... camna rasa bila maid yang lari...


Udah di tatang sebaik baiknya... tapi masih juga nak lari ndak buat camana kannn...
Bila berjumpak kenalan... aku ponn ceritakan masalah... hampir semua memberikan pendapat dan menyenaraikan kesemua kesalahan yang aku lakukan yang menyebabkan berlakunya perkara ini... aku kagum dengan mereka. Pandai mengeluarkan idea beras nasional (BERNAS). namun, apakah idea tersebut membantu... tadak satu ponn idea with a good solution. Semuanya cuma untuk mencari salah... timakasih. Memang salah aku... tak dinafikan namun camana ndak atasi kesalahan tersebut... hmmm.. lu pikirlah sendiri.. kata Nabil!




Itulah kisahnya pada hari khamis yang lalu, 16 Oct 2008. Nani Rohaeni, yang baru bekerja selama kurang dari 10 bulan dah buat karenah...





jam 10 pagi... rajaku mendapat SMS


"Bu cepat balik sy balik indo sm sodara sy na jumpa kaka sy budak sm isya maaf kan sy bu"





Aku off notebook, call Eisya kat rumah, beri panduan untuk control Ein dan Erman sambil pecut balik.. sampai rumah, Eisya dah siap pakaian sekolah, dah makan maggi... Ein dah mandi siap, Erman dah senyum-senyum dah...


Alhamdulillah... semuanya selamat... itula yang penting bagi aku.





Aku check passport... hmmm sah dia dah selongkar almari amik passport... tapi duit raya bebudak nih dlm 5-6 rat dok ada lagi...






Sembang ngan Eisya.. katanya.. kakak amik Eisya kat kelas fardu ain, lepas tu dia tutup semua langsir. Dia suruh jaga adik pasal dia ndak buang sampah di tong sampah besar, disuruh ibu. Eisya tengok dia bawak handphone.


Eisya siap sound kat dia"balik cepat tau...."! dia kata takan kakak ndak tidur di tong sampah... hmm.. itulah joke last dia...





Balik tuh aku terus buat laporan polis dan pi cancelled work permit kat imigresen.. kena denda RM250... hmmm hampeh!





Terganggu emosi aku sekejap... beli padlock tambahan untuk pintu etc etc... hmmm... sapa ndak ngasuh bebudak plakk.... masa tuh teringat aku kat Susi... kalauuuulaah dia tak fail medical checkup arituh... kalauuuulah aku sempat buat workaround untuk pebetul dia punya medical report... kalaaauulaah dan kalau dan kalau....




Kes nani nih plakk... lama gaak aku pikior... apa yang kurang.. kuberikan handphone untuk dia call family di Bandung... belikan baju untuk sambut Aidilfitri... namun, betul gakk kata-kata Saidina Omar... apa hak kita memperhambakan manusia yang dilahirkan merdeka....





Aku penah terbaca sms dia... dia tangkap cintun ngan mamat Myanmar kat padang permainan... pass tuh ramai lagi mat indon aku nampak hadir kat taman tuh... mungkin ada sodara dia kat situ.. hmm biarlah.. dah tadak rezeki aku....





Pepagi, kol 4:30am aku dah bangun... susukan Erman dan Ein... kesian ibu letih dok kemas rumah, basuh kain, sidai baju, gosok baju etc etc...


lompat dari katil ke katil tidurkan Ein dan Erman... dia demam plakk tuh, kena cucuk dos utk 3 bulan. Pepagi aku dah teragak-agak ndak antar diaorang kat Impiana Sufiya...






Itulah nasib kami sekeluarga. Ndak cari penganti, MRR mintak 6990, Kat Perda tu mintak 7415, kat Alma mintak 7850 dan Pawan mintak 5700.... aku semakin bingung.... orang baru lagi dalam hidup kami... kalau Nani yang begitu bertanggungjawab ini sanggup lari tinggalkan bebudak demi mengejar cinta dan juga WANG BESAR... camana ndak tahu orang ketiga yang ndak masuk jadik ahli keluarga yang baru tak bersikap camtuh...






Teringat Rafique HR dok kata, hang pi cari orang susah dari Myanmar/Thailand, kawin sorang dah suruh dok rumah jaga rumah dan anak-anak... hmmm... baguih gakk idea tuh kann... akakakakakak....


err... jangan gelak kuat sangat... satni panjang sebelah tinge aku kena tarik

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
as'kum...

very sorry to read about nani...
so camana skang? sapa yg ngasuh bebudak? majlis tunang adik pakcik datang tak?

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...