Hidup dan pilihan.

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
itukah suratan dalam kehidupan
Ataukah sekadar suatu kebetulan
Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Serta kejujuran yang semakin berkurang
masih tiada bertemu jawapan
Walau kita di hadapkan dengan pelbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
pilihan tak menepati
Hingga amat menakutkan menghadapi masa depan
seolah telah terhapus sebuah kehidupan yang kudus
Pertemuan di kali ini
mungkin bagiku amat bererti
tetapi kubimbang untuk menyatakan
bimbang akan terulang kesilapan...

Cubalah perhatikan setiap baris senikata lagu ini.Setahu aku, bendealah nih popular di sekitar tahun 80an.Itu tak penting, yang nyatanya... bila bertembung dengan permasalahan yang perlu aku membuat keputusan,inilah keadaannya... setiap orang itu sama.Cuma cara mereka menangani masalah yang berbeza.Show must Go On...



Kebimbangan untuk mengambil keputusan yang salah membelenggu kehidupan manusia sejak berzaman lamanya.di zaman kesultanan melayu Melaka dulu,kita mungkin melihat bahawa, Sultan terakhir sepatutnya mengambil keputusan untuk berbaik dengan Inggeris bagi mengenali selok belok ilmu peperangan moden serta persenjataan. Sebijik camana Raja Mongkut dari Siam buat perjanjian ngan Inggeris untuk menakluk tanah melayu..Mungkin itu apa yang kita nampak kini,namun pada masa itu, Sultan mangambil pilihan yang tidak tepat iaitu berperang..
Setelah membawa persoalan ini,ingin aku kongsikan bahawa... tiada satu keputusan ponn di dunia ini boleh dianggap keputusan yang salah.penah tengok citer spy gangster...Crook tanya soalan, tapi hero cuba ndak tipu...".. erkk... wrong answer...." dushyum kena tumbuk kat perut.!Tapi masa tu kalau kasik right answer ponn crook tuh lentum gaak...So.. what the heck...Perlukah dia rujuk kepada model SAPADAPPA kepnor-tregor untuk buat decision?



ko tanyakan kat Kepnor-Tregor ponn depa suruh kita buat keputusan sendiri BASED on their recommendation. Bukan depa ndak buat keputusan untuk kita...



Member aku dulu anak tok guru... tapi ayah dia suruh dia pilih sendiri halatuju hidup dia pasal dia takut pengalaman suruh abang yg sulung menceburi bidang agama telah menyebabkan anak sulung itu meletakkan kegagalannya dalam bidang tesebut adalah kerana kesalahan ayah yang memaksa dia belajar apa yang tidak disukainya.


Nampak tak...???? *ala dr fadzilah kamsah.


Ada citer lainnya.. member aku gaak.. kawin ngan pilihan ibubapa.Sejak kawin, dia anggap bini dia tuh teman pilihan ibunya saja...cuak gaak aku bila dia citer tak sentuh langsung walaupon tido sekamar... akakaka Dia selamba dog jerr pi dating ngan awek lama dia...cehhh... tak kasik can aku sambar awek dia... akakakakaka Lepas 1-2 tahun bini dia ponn mintak fasakh lerrr..dan akhirnya, kawin gaak dia ngan awek tuh.




Citer aku plakk...Masa ujian menentukan kelas masa form 1 dulu, aku dapat masuk kelas IA (industrial arts). 1IA1.Nih kiranya first class laa... followed by commerce 1P1 dan sains pertanian 1SP1.Dah sonok riuh dalam kelas... masuk penyelia petang jumpa aku. Dia nasihat aku masuk kelas commerce. Aku cakap tanak... so dia mention laaaa... kalau kamu besar nanti, ambil kelas seni perusahaan, bukannya kamu boleh panjat-panjat buat rumah, bancuh simen dan sebagainya.Aku senyap sat pasal dia tanya soalan tuh kat aku...Tersentak member-member aku dari Sekolah Stowell. bagi depa sure aku kena tukar kelas punyelaaahh Bila nampak aku diam agak lama, dia syorkan lagi aku pilih bidang perdagangan.Aku ponn jawab... "Cikgu.. saya belajar seni perusahaan bukan untuk menjadi tukang buat rumah!" Dia cakap.. kamu jangan menyesal dengan keputusan kamu hari ini.





Ternyata... aku tak menyesalinya hingga ke hari ini....Tanya kat Kenzu orang liar, Muruga koli, Salem dan yang lainnya.Enjoy sakan kami masa tuh.Aku gembira kerana pada umur aku 13 tahun, sudah berupaya melakukan yang terbaik untuk diri sendiri walauponn ternyata, influence dari kengkawan yang membuatkan tendency aku cerun ke arah itu.



Kini, bila orang bertanyakan aku ndak pilih apa dalam hidupnya...aku dah berupaya memberikan bimbingan... kaedah keppnor-tregor masih ada untuk dipraktikkan anyway...Sedarlah bahawa.. sesungguhnya.. dlm hidup ini cuma ada 2 pilihan sahaja.Yang mewakili 2 pemberat yg sama 50-50.Apa jua pilihan kita.. ianyanya adalah betul, tepat dan jitu sekiranya kita bersedia untuk menyokong pilihan itu sepenuh hati....bukan dibuat-buat.. atauponn berpura-pura kerana tiada pilihan lain...atauponn amik keputusan ikut apa yang orang lain cadangkan dan kemudian lakukannya dengan alakadar jerr pasal ndak tuduh bahawa this wrong decision was not made by myself...



*posting nih aku tulis lepas sahur di akhir Ramadhan yang lalu...


Perkara inilah yang aku bawa ketika Eisya buat perangai sahur pagi tadi....dah bangun dok kat meja makan, dia amik keputusan untuk tengok jerr nasik tuh sambil marahkan ibu pasal dukung dia kuar dari bilik...aku terus cakap.. Eisya ada 2 pilihan sekarang...Nak makan or tamau makan...kalau tak makan jgn komplen bila Ein makan depan Eisya dengan penuh perasaan satni...
Dia bising lagi masa ndak minum air soya...sekali lagi aku bagi pilihan... ndak minum segera or ndak tengok jerr sampai abis waktu...dan bila aku kasik pilihan... dia semakin positif...dan bila dia dah mula cakap..aku bagi pilihan lagi.. ndak cakap dengan nada yang gembira supaya orang yang mendengar ponn gembira or ndak pilih nada yang memarah....Alhamdulillah... perubahan dia secara tetiba.Aku semakin yakin dengan 2 pilihan dalam hidup kita...
To be positive or negative...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...