Krisis kepimpinan

Begitu banyak cerita aku... tenggelam aku dalam cerita! tiada tajuk yang dirasakan sesuai untuk menceritakan pengalaman aku diakir bulan kemerdekaan ini.

Suasana MERDEKA 2008 tidak begitu dirasakan. Bila ndak disalahkan menteri Kesenian Kebudayaan dan Warisan, leh jadi gaak. mana taknya, dulu masa sedare kadiaq dari bandar baharu berkuasa, dia isytihar sebulan sebagai perayaan bulan kemerdekaan. Hehari leh tengok iklan dam media cetak dan elektronik. Tapi tahun nih.. hambar... menterinya sibuk ngan bende-alah lain.

Kena pulak tuh tempat aku riuh ngan slogan "DARI PERMATANG PAUH KE PUTRAJAYA".





Kelantangan politik semasa bermula dengan kelemahan pentadbiran. Inilah yang bakal aku kupaskan dengan tajuk krisis kepimpinan Sesungguhnya untuk memimpin sesuatu pasukan, sekadar populariti dan keajaiban semata-mata tidak memadai.



Aku berkata berdasarkan pengalaman aku sendiri dalam menerajui pasukan aku. Memang tidak dinafikan seorang manager yang berjaya di semestinya diwajibkan seorang yang begitu teknikal. Aku pernah beberapa kali bersua dengan manager yang mempunyai kemahiran teknikal yang tinggi, kemahiran beliau di dalam menangani masalah kemanusiaan dan pengurusan sumber manusia malah PRnya juga gagal.

Berdasarkan pengalaman aku jaga 32 server (UNIX dan Wintel) bersama 2 CX600 SAN bersaiz 30 Tbyte tidak pernah terasa membebankan namun bagi mengemudi pasukan yang terdiri dari manusia yang berjanggut dan berbulu ketiak serabut ini lebih memeningkan kepala. Disiplin yang kurang, kerja yang kurang bermutu,alasan dan alasan dan alasan.... bosan!



Namun apa yang harus dilakukan... patutkah aku berhenti berusaha dan berdoa mengharapkan suatu angin perubahan bakal berlaku atau aku perlu lakukan sesuatu?


pssst.... lakukan sesuatula....


tapi nak lakukan apa?



Sebab itu setiap ketua... perlu berilmu!
Ya ALlah Ya tuhanku...
Jauhkanlah aku dari kelemahan, kebodohan, kejahilan dan kemalasan..!
doaku seharian sejak di SERATAS.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...