Emotional Intelligence...

Penah aku terbaca, sesungguhnya manusia akan melihat apa yang dia hendak lihat.... masa aku belajar marketing kat USM dulu. Bengang sungguh aku ngan lecturer masa tuh... ntah hape nama dia.. lupa aku... tingat lae semua kengkawan kutuk rapat dalam asessment form dia... tapi aku tulih... "banyak yang ndak diperkatakan tapi tanak menambah dosa..." akakakak
dia siap baca kat depan dewan kuliah W. Nama tak tulis laaa... akakakak dia terbakar masa tu, dan bagi aku my message is clearly being transfered.


Dah masa kerja, kena plak attend Kepnor-Tregor - Trouble shooting & Decision making training kat EQ. 2 minggu punya class... SA-PA-DA-PPA
Situational Apraisal - Problems Appraisal-Decision Appraisal-Potential Problem Appraisal.
baguih gak pasal selepas 10 tahun aku masih berupaya untuk mengingati method tuh.. Trainer tuh serupa sebijik ngan lecturer aku dulu.. ada sikap pilihkasih dan memandang rendah terhadap keupayaan orang terlalu ketara.


Itulah kisah aku pada kali ini... pilih kasih.
Memang tak dinafikan sikap nih sentiasa membelenggu pengajar. Takan ndak pilih student yg tak cun... tadak taste! sure nak yg ada kepentingan disebalik.. mungkin anak orang kaya.. or setidak-tidaknya... adik or kakak mamat tuh boleh tahan... sure kecenderungan pengajar nih bertumpu ke arah itu.


Kalau semua dah setuju ngan pendapat nih... jom kita masuk ke dalam kasut student yg tak berapa cun, kurang brilliant dan tadak aset yang boleh dibawa ke tengah... agak-agaknya, tensen tak depa nih nengok perangai hang yang jelas BIAS.

Penah dulu member aku, mamat kelantan nih cuba tiru lab report fizik sebijik dari awek kelas kami... sebijik... cuma tadak bau-bau bedak or losyen tangan jer atas kertas report tuh... dan dapat C+. Sedangkan awek cun tuh nyata dapat A+ dengan report yang sama. Aku gelak tergolek... Dan yang paling baguihnya... dia buat report sendiri dan hantar.. tapi dia boh nama awek tu.. cikgu yg separa cipan nih leh plak kasik A+ . The best lab experiment yang aku penah tengok.. mekasih kawan kerana mengajar aku bahawa EQ itu sebenarnya telah dipraktikkan di hadapan aku sejak dibangku sekolah lagi... dan ianya berterusan!

Bukan aku ngutuk cikgu yang ngajar aku dulu.. tapi memang dia kasik student dia bengang kat dia... pilih kasih yang keterlaluan. Untuk pengetahuan semua, walauponn kami student lelaki punya lab report tadak yang score.. paling tinggi C, tapi member aku yang buat extra experiment tuh dapat A dalam kelas kami untuk exam matrix level. Cikgu tu siap pelik apsal budak yang dia kata ndak flop subject tuh leh score the highest mark... so.. :)

Masa kat EQ hotel, aku tengok perkara yang sama terjadi... ada manager tuh, cun laah bagi chinese pasal mata dia besar tak sepet... dah body solid... dia nih bagi apa saja jakpan or sugestions sentiasa betul walauponn contoh yang sama kumpulan lain bagi dapat salah.. ekekek


pagi nih aku rasa kurang segar. Semalaman aku melayan karenah Erman. Dia nak susu at least 2.5hours sekali. aku kasik susu kat dia jam 12am, 3:25am dia mintak lagi. Dan yang last jam 5:20am. Aku terus serahkan kat ibu pasal dia mula merengek pasal hidung tersumbat.

Malam tadi Ein muntah lagi.Aku terus terusan mencari variables yang berubah menyebabkan dia tak selesa.Dia genggam jari ibu, barulah dapat tidur nyenyak. Aku terharu....Beberapa kemungkinan berlari-lari dikotak pemikiran ini....
Telahan aku berpusat kepada rasa ketidak-selesaan yang timbul sejak kehadiran Erman kian mendesak emosi Ein. dia mungkin boleh mengabaikan tekanan emosi ini namun tubuhnya mula mencetuskan signal-signal kepadanya.... yang kemudiannya diterjemahkan melalui kemerosotan yang ketara kesihatannya... selsema dan muntah, kurang selera makan dan sebagainya....
Kini yang tinggal bagiku adalah mencari kaedah untuk merubah semula olahan emosi ini agar dia kembali segar seperti sediakala... Cabaran baru bagiku.


Kalau diawal rencana aku ngutuk pengajar yang BIAS, kini aku di dalam kasut mereka... hmmpp.... bau pengappp!!! err.. i mean.. hmm aku sebagai objek fokus dalam kisah nih... dan mereka yang menilai aku terdiri dari rajaku, eisyaku, einku dan ermanku.

Aku tanak kenyataan ibu yang aku lebih pentingkan eisya dari dia dulu dan kemudiannya dituruti oleh kenyataan pedas dari eisya dulu yang aku cuma sayangkan Ein saja, tak sayangkan dia.. dan kesihatan Ein yang merosot sebagai petanda emosi dia terganggu sejak kehadiran Erman. Aku kena pro dalam hal ini... namun segalanya hanya Allah yang tahu... aku cuma jalankan tugas aku sebagaimana diamanahkan.


ada 3 anak dan sorang isteri dah gubra, qoplah dan cempera... camana ndak kawin ramai kann... ??? disitulah aku mula respek orang yang leh kawin lebih dari satu!!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...