Selamat Hari Ibu...

Selamat hari ibu.... sibuknya Eisya suruh aku print gambar untuk buatkan salam hari ibu. Kat Giant ponn dia dok sibuk ndak belikan hadiah untuk ibu... sibuk dia dengan Ein melipat kertas A4 dan melukis-lukis gambar love pelbagai warna untuk diberikan kat ibu....Aku paham benar erti perayaan ini bagi Ein dan Eisya. Dia tanya kat ibu... ibu nak hadiah apa... ibu suruh dia petik bunga abah untuk berikan kat ibu..

syhhh... jangan cakap kuat-kuat nanti abah dengar. Haahhh... bebudak nih buat komplot nak curi bunga orkid aku rupanya... akakakaka




Salam keibuan untuk semua insan bergelar ibu, yang bakal menjadi ibu, yang mempunyai sifat keibuan yang tebal maupun nipis dan setidak-tidaknya pernah mempunyai ibu.
*rasanya tadak lagi manusia yg dilahirkan oleh seorang bapa, nak kuar kot mana???


Ibu, ummi, mama, emak, induk, mami, ma etc.... antara panggilan untuk ibu yg pernah aku dengar dari kengkawan yang rapat ngan aku. Camana pon, yang ingin aku kisahkan kat sini ialah pasal mak aku....
Hajah Siti binti Haji Serat (bacaan sirat... bukan fiber aaa....).

Aku nyusahkan mak aku sejak dari dalam kandungan lae... itu memang tak dinafikan la. Bila dah lahir, aku plakk spesies yang separa liar.... tapi yg baguihnye... aku tak lekang menetek mak aku sampai umur 3 tahun... abih main kat luar... berpeluh-peluh.. aku terus jer cari mak untuk netek... akakaka... malu... hmmph.. memang hampeh!

Ingat lae.. masa mak sibuk ngelap simen.. dulu mana ada mop... pakai kain buruk jerr mak lap. Lantai rumah siap jadik warna hitam berkilat... takde lae warna simen yg putih kasar... hmmm... mak memang lap rata semua tempat... tadak yg kena tinggal. Aku leh confirm pasal masa tu... aku dok atas belakang mak... kokong atas belakang mak. Macam Oshin...

Masa dia kukur nyiok... mesti kena ada tempat spare untuk aku tumpang. Bila dia kupas buah pelam... bijik mesti kasik aku. Itulah aku... dan itulah istimewanya mak aku.


Masa aku ndak ke sekolah... dia dukung sampai ke tepi jalan...
bukan pasal manja,
bukan pasal aku malas ndak ke sekolah...
tapi masa tuh banjir teruk... abis tenggelam rumah.
Aku pakai seragam sekolah lengkap atas pangkin dan sandang beg... mak dukung dan randuk air banjir. Masa tuh... aku gemuk lak tuh... larat ker mak ndak dukung nih... tapi pelan-pelan mak jalan sambil nasihat kat aku tentang peri pentingnya ilmu pelajaran dalam menentu kelangsungan hidup generasi seterusnya... kerana mak buta huruf... tak berpelajaran.
Kata-kata mak teguh terpahat dihati ini...

Aku tak sangup menolak pemberian mak... dari kecik lae.... aku memang cam tuh. Penah sekali tu mak kasik aiskerim malaysia untuk bekal aku tunggu bas sekolah. Ndk ikutkan hati memang aku tanak.. pasal aku malu ngan kengkawan untuk bawa bekal... tapi pasal mak dah bagi.. aku bawak jerr.... sampai tempat tunggu bas... nampak ramai kengkawan... aku buang dalam sungai.... erkk... ada jugak orang cam nih kan? akakakakakaka


Masa nak amik penilaian darjah 5, aku kena stayback untuk kelas tambahan. Mak bekalkan nasik bungkus kat aku. Besar bungkusan tuh.... lauknya... ikan goreng, kicap dan sambal belacan. Masa tuh aku memang kaki makan... bagi jer apa ponn... tapi aku malu pasal cikgu *Mr Teh Kim Lye suka jenguk kami makan kat kantin lepas sekolah... aku makan kat tempat tersorok skeet... kengkawan lain bawak lauk ayam.... tak pe aaaa.. tapinye, aku bawak ikan goreng yg dah kena makan sebelah malam tadi... segan aaaaa!
tapi kat situlah terletaknya keberkatan rezeki.. Alhamdulillah!

Masa aku dok ligat study utk SRP, mak temankan aku... aku selalu cakap.. mak tidur la... tak pa! tapi mak tetap gakk lepak untuk teman aku... pasal tu kekadang aku buat-buat tidur pass tuh baru bangun semula untuk study.... kalau mak tak cukup tido... dia sakit kepala plak. Sekali tuh, pak balik dari outstation *bapak aku Dr. - bukan doktor, tapi drebar lori.

Dia tengok aku study, dia tanya kat mak aku, dia nih kalau tak pass periksa ndak kerja apa?

Aku dengar, tapi aku tak menoleh... aku terus buat cool dan tangan terus menulis, melorek-lorek kertas atas meja.... melakar suatu tanda soal yang begitu besar dan nyata... tapi percayalah... seluruh badan terasa getaran, seluruh anggota panas berpeluh di kedinginan malam, otak berputar ligat mencari titik koordinat kedudukan aku.... abissss....

Di mana tempat aku...????
Tapi dalam kekalutan aku menempatkan diriku ini... Mak dengan confident kuarkan kenyataan balas.... dia dah usaha lebih... InsyaAllah ada habuan untuk yang berusaha.
Confident Level aku naik 100%... membawa aku sampai ke peringkat ini.

Bila dan keja... aku masih dengan perangai yang sama... tak banyak berubah.
penah aku terbaca dulu, masnusia yang takut untuk berubah, bukanlah dari bangsa yang maju, hmmm.. tapi percayalah, manusia boleh uabh apa sahaja, termasuk paras rupa... tapi perangai *character memang tetap terbawa-bawa... boleh diubah... cumanya, sukar!
Mak berpesan setiap kali aku ndak kuar berjalan... suruh aku berhati-hati... (alon-alon kelakon) suruh aku banyak bersabar dan seribu satu macam pesanan ringkas (cam SMS laaa). Dah selalu sangat dengar, sampai melekat dilubuk sanubariku bahawa...
Aku anak mak yg cuai, culas, terburu nafsu, lalai tapi yang pentingnya...
MAK SAYANGKAN AKU!


Bila dah kawin, aku ndak duduk dekat ngan rumah mak... tapinya asyik banjirrrr jer... aku pon beli lerr rumah kat kawasan berdekatan. Aku kalau boleh ndak selalu balik rumah.... rajaku pernah bertitah.. tadak tempat lain kerr ndak pi selain rumah mak?
Bagi aku rumah mak adalah tempat paling best untuk lepak...
bagi Eisya plak, rumah mak penuh ngan makanan yang sedap-sedap... bagi Ein... takde kenyataan yang dikuarkan lagi pada saat transkrip ini dibuat tapi yang nyatanya... dia best giler kalau pi rumah mak... akhirnya...
rajaku ponn terpaksa tunduk kepada kuasa eksekutif sebagaimana tunduknya kekuasaan raja-raja melayu di tanahairku!


Tahun 2007... aku ingat lae... bila ummi dok citer mak nih pelupa orangnya...
aku tak percaya... ke tahap Saidina Omar yang menjerit menghunuskan pedang ketika tidak dapat menerima berita tentang kewafatan Rasulullah saw. Hatiku membenci sesiapa saja yang menceritakan hal ini dirumah mak...
Jangan cerita tentang benda nih... aku bimbang ramai yang berkata akan bertukar menjadi doa....aku tetap tak mahu dengar cerita itu...
sampailah sekali tuh.. aku dok semeja makan malam ngan mak... lepas maghrib lepak tengok berita kat depan, tetiba dia suruh aku pi makan... errkk.. aku pelik.. tadi kan kerr kita makan sesama... hmm.. mak terlupa kata dia..! Muka dia blank.. bebetul dia terlupa....
Malam tu tidur aku terganggu... aku nangis... demi Allah.. aku nangis! tak dapat terima bahawa mak dah tua... dah semakin pelupa orangnya... masa menulis ini ponn tak dapat kubendung air mata ini... aku takut...! aku tak bersedia... aku tak dapat terima....
terhakiskah ingatan dia terhadap aku?
Bakal kehilangan segalanya hidupku ini...
apalah lagi erti rumah mak di padang lalang tanpa mak? aku bungkam tanpa bicara....


Sejak itu,
aku tak salam kosong lagi dengan mak...
aku tak cium tangan kalau nak pisah ngan mak...
aku tak jerit aja kata aku nak balik bila kuar dari rumah mak...
aku tak laungkan salam sahaja bila ndak pulang dari rumah mak...
tapi aku peluk mak...
aku cium pipi mak...
biar mak busuk berpeluh tak mandi lagi...
aku tetap peluk cium dia, pasal aku memang dah lali dengan bau peluh dia kerana...
MasyaAllah..!
aku takut kehilangan dia...
aku takut dia lupakan aku ini anak dia...
biarpun dia bukanlah pemenang hadiah tokoh ibu paling mulia di dunia...
tapi.. dia adalah mak aku.
yang dulunya tanpa merungut letih membawa aku dalam kandungan
yang dulunya memberikan aku kasih sayang tanpa syarat dan batasan
dia... ibuku.

Mak...
Selamat Hari Ibu!
Aku bangga menjadi anakmu.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...