Ujung miggu di rumah mak...

Ujung minggu lepas, aku sibuk pepagi ndak cangkul rumput carpet yg semakin tebal menjadi hutan. Cangkul-tarik-cangkul-tarik.. sedar-sedar... asid laktik dlm otot dah menebal, okksigen dlm peparu semakin menipis... tercungap-cungap aku dibuatnya.... Nasib ada nani bantu bereskan selebihnya. Aku hanya berdaya tengok ngan ekor mata dari buaian jer....


Gambar hiasan: Ein di Ain Point Walk, Banting Selangor




Tunggul ceri yang di penuhi orkid ponn aku tebang.... semakin mereput dibaham anai-anai. Bila dah tak lalu ndak berkebun aku ponn call sariman.... dia cakap nak carik kedai kayu sekenhen... buat pergola. Aku just ndak ngikut sambil tengok camna urusniaga nih dilakukan.... malangnya kedai tutup...


singgah ushar pokok kat nursery sebelah tu... sariman tangkap lidah boya 3 pokok, aku amik 6 bag tanah hitam...


Mahal rupanya pokok lidah buaya yg panjang tu... sariman tangkap lidah yg pendek jerr... lidah biawak lerr kot.


Petang tuh pi majlis hijadi matpyan ngan anis kat umah mak. Petang tuh bakar ayam dan cam biasa lepak sampai malam.



Eisya dok main basikal kat tepi tebing, sekali basikal tuh terlajak, dia jatuh dan muka tembab kat dinding kelisa ibu... sakit woo.. dia ndak nangih, tapi aku pujuk... bengkek jerr dia kene gelak dek atiqah...






Itu lerr budak Eisya, orang dah tegur jgn main cam tuh, nanti jatuh... tapi dia buat deeek jer...

Cukup untuk modal aku kasik tarbiah kat dia pasal tanak dengar nasihat orang lebih tua...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...