Ramadhan: Tri-mester yang perlu diperhatikan...

Trimester yang dimaksudkan ialah: Awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan dari api neraka.
Hari ini dah masuk ke trimester ketiga.... 10 hari terakhir Ramadhan. Semalam balik dari berterawih, aku lepak jap sebelum balik rumah. Kena pulak terlupa bawak kunci pintu... perghhh... rasanya aku kena tido kat Masjid lerr jawabnya.

Teringat tarbiah Boss lepas semayang Asar kemarin, "...ambik masa untuk pi iktikaf kat Masjid... contohi rasullulah... " dalam kelam cahaya lampu kelip-kelip tu aku dok muhasabah diri... Cam biasa, muncul jerr idea haprak.... ko gayah call polis suruh cari pasal aku tak balik ghumah... gawat gaak. lain lerr ko dia tahu aku ndak tido kat mesjid... akakakak
nakal sungguh nafsu dalam diri ini kannn...
Nasib baik dia tersedar bila aku kasik SOS code-morse kat cermin bilik ngan kunci kete.. akakaka... sempat lagi aku bantai popiah, kuih raya dalam balang dan air seliter sebelum tido.

Sedap tuh kuih tuh.. nama dia simpul kasih... aku tak kisah nama.. tapi kuih separa maruku yg disimpul keliling ikan bilis tuh... cukup menggoda

bila aku tengok Eisya bantai makan depan aku petang taadi... akakakak dengan bunyi mersik.. krup.krupp krupp... waaahh... bisa meleleh air liur cam matpyan aku nih...

Cakap sal matpyan, baru tingat Boone suruh aku buatkan program untuk sekolah dia... hmmm.. hampeh.. minah nih bukan nak ambik pancing, dia asyik ndak ikannnn jer... mintak kat pek aban juai ikan laaa!


Nak buat camana... budak nih lerr yang selalu jadi tukang cerita kat aku... dari citer dia lari balik rumah dari asrama sampailah kepada citer sekolah dia pilih budak India jadi atlit lumba lari dengan andaian india kuat lari.... walaupon sebenarnya atlit yg dipilih tu mengidap asthma ... hmmm
so kena gakk aku cari semula program lama dulu...





Hujung minggu lepas, ada 2 org pakistan mai ke rumah lengkap dengan jubahnya, cakap depa dorang nih sedang kutip derma bagi mangsa gempa bumi di Kashmir. Aku genggam tangan dia bagi sebahagian duit zakat yang wajib bagi aku untuk tahun ini lepas tengok dia punya guarantee letter dari pejabat menteri besar Kelantan. kalau dia nipu, itu urusan dia dengan Allah... semoga ibadatku diterima, InsyaAllah.


Zakat fitrah tahun ni RM5 bagi yang dok kat Kedah... so since ake cari makan/kerja dan jugak cari kedai makan kat sekitar Kulim, memang aku bayarkan RM5 laah... so tahun nih kena bayar RM20. Minggu depa PUZ nak buka kaunter kat kantin, so i must be easier laaa...


Selain dari aku seorang saja lelaki di dalam rumah ni...
berikut adalah crew :

aku bersama rajaku sejak tahun 2000

anak sulungku sejak tahun 2001




Ein.. yang hadir tahun 2007

dan tak ketinggalan pemain badminton Indonesia Susi Susanti yang join crew rumah ni sejak tahun 2005.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...