Kisah di penghujung Ramadhan

Sabtu lepas, sebaik saja mentari menyinari bumi, aku pi market beli ikan... nampak set-set awek beli ikan kat area tuh... pergghhh.. ingatkan cina, pasal rambut dia siap kaler separa blonde. Rerupanya, cakap melayu... hnsss hnsss.... :)



Aku beli 2 ikat pucuk paku, leh wat sayur lemak kat umah mak... dan harakah satu untuk modal bacaan. Sampai rumah mak, dia dah mula goreng rempeyek... aku sambung buat pasal kesian kat mak... nampak letih jerr dia. Hujan lebat menenggelamkan separuh tayar keta.. aku tekun menghabiskan bancuhan seperiuk akakakakaka....



Pepagi ahad, aku terus jer buat gerakkerja membersihkan hutan tepi rumah. Abih aku tebas pokok bunga merah yang menyemak dan juga pokok salak yang berduri tu... bila mentari dah mula menyeringai, aku pi sambung basuh keta plakk....



Pepagi dok riuh ngan Zainol & Bidi pasal dapat kad raya dari tok guru suruh cat rumah kaler ijau. Najib jemput berbuka puasa depan rumah kak ila.... hmmm...



Lepas zohor aku pi belikan sandal utk pak kat billion. Sempat nampak cik abeh kat situ. Dari situ aku pi ke rumah kak Kiah kat Lunas. Bagi duit zakat untuk anak yatim kat situ... di situ letaknya rumah anak-anak yatim yang tak terbela... InsyaAllah, selagi aku berkemampuan, anak arwah abang Pardi aku akan monitor. Penat gaak aku dengarkan kisah anak-anak dia.... tapi itu lah hakikatnya. Rezeki aku yang lebih dari keperluan, sememangnya milik mereka.... Nor dah ready ndak SPM sementara Dilla baru form 2.

Balik dari sana singgah plakk jalan Rozhan, ibu cari mende lagi ntahh... balik aku terus jerr bancuh tepung dlm blender dan buat kuih cara.... sempoi jerr dpt satu tupperware untuk di bawa ke majlis berbuka puasa.



Sedap betul dalca kat situ... kak ngah buat kot...??? lepas makan, aku pi amik mak ke masjid plak. Semayang terawih yang paling malas aku buat malam tadi... pasal minum banyak, air siap berkocakan dlm perut... glug glag.. glug glag.... cam lori tangki akakakakak



Balik dari terawih, boone plakk mai mintak program dia. Bawak abih bebudak pya, jaja & nana. Riuh sat depan rumah tuh...

Malam tu tenang... aku pasrah dalam mencari lailatul qadr yg terlebih baik dari 1000 bulan!




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...