Persamaan watak...

Pernah dulu aku tertanya, watak apa yang akan diperturunkan untuk generasi seterusnya, aku gabra gak... mana tahu watak negatif aku yang diambik diaorang tu... hmmm...
namun, aku suka kekadang tu... bilamana mak kata... eisya tuh ngikut perangai abah dia la tu..
rasa semacammmmm jerr... hubungan biologikal yang tak terpadam kan... aku tertarik dengan watak tersendiri bebudak ni... ianya lebih baik dari hidup secara hipokrit, yang luaran dan dalaman diri yang obviuosly different!


Semakin hari berlalu, aku semakin berkongsi pendapat ngan Eisya, memperkatakan tentang tanggung jawab, keberanian dan kemanusiaan mengikut lunas Islam.
Berani budak Eisya nihh.. salWANI kannn.. cam aku... bangga tolll...

tengok gelagat dia main buai dan lompat turun masa buai dok berayun... dulu aku penah buat masa main ngan arwah Pon (saifulizan) kat pokok tepi dapur... berayun tayar keta yang diikat atas pokok.... sebenarnya aku bukan berani sangat nak lompat, tapi bapak nan yang suruh aku lompat... akakakakak.... BrocoCop Machine Braster!


leh tahan gak budak nih kann...



Ntah camana, semalam aku nampak awek kategori 'perghhhh' kat kedai makan masa dok nunggu ibu beli bungkus mee goreng mamak....
aku tanya kat Eisya, apa salah budak tu... dia kata:
1 Pakai baju nampak ketiak
2Tak pakai tudung...

aku tambah skeet, kluarq malam ngan lelaki ponn tok leh gaak...!
hmmm.. menarik !
Kalau budak 6 tahun leh nampak bende tu sebagai satu kesalahan... mumaiyiz lah tu!
InsyaAllah, semoga Allah bekalkan dia dengan kesedaran ini secara berterusan. Aku memang tak mampu untuk terus menerus monitor dia sepanjang hidup... kerana aku lemah dan satu hari nanti aku akan mati jua...
Bilamana memerhatikan tindak tanduk keterlaluan remaja melayu masakini, hanya kepada Allah aku mampu mintak perlindungan....

Semakin ramai yang melepasi batasan...

teringat aku kata tok guru.... sesungguhnya syurga itu dilengkari oleh pagar-pagar yang tidak disukai oleh nafsu manusia. Fikirlah sendiri kalau kita nak masuk syurga Allah yang nikmatnya tak bernoktah!

Berbalik kepada tajuk tentang persamaan watak,

Ein semakin serupa dengan kakanya, bila makan ubat, dengan selamba mulut dia akan ditutup rapat... sebijik perangai kakaknya masa kecik dulu... ko tak caya, tengok la gambar Ein dan Eisya masa nak makan ubat...! Yang beza, cuma size eisya kecik dan ein besar... :)


tapi kalau botol susu, hmmmm.... tak kasi cannn... minum sampai muntah!!!



Semalam Basade singgah kat rumah, dulu bila dia kata Azim minum susu sampai muntah, aku dok kata dlm hati, budak nih minum byk sgt kott.... tapi bila Ein minum muntah gakk... hmmmm aku no komen laaa.... akakakakaka

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...