Bernasib baik kah kita selalu tanpa usaha?

Terpanggil aku untuk memperkatakan isu ini.... selepas sembang ngan awok tempohari. Dia yang sentiasa kaya dengan cerita pelajar sekolahnya yg kaki ponteng kelas dan kaki kelentong cikgu...
Anak murid disekolah cina tuh malas baca buku menjelang peperiksaan, katanya... tengoklah Bill Gates... dia school drops out.. tapi mempunyai empayar perniagaan dan kekayaan berbilion dolar. So kenapa kita perlu untuk berusaha bersusah payah..??
Betul juga katanya itu... memang berasas. Ada mamat dari seberang jaya... dulunya technician jerr... sekarang ni udah jadi milionaire hasil dari skim cepat kaya s****cash, memangnya dia kaya tanpa bersusah payah macam orang biasa... tapi perlukah kita untuk mengikut jejak langkahnya???
berapa ramai lagi yang berjaya tanpa bersusah payah belajar dari darjah satu hingga ke universiti...
Tingat teguran kak sue di MPSP masa aku praktikal dulu.. "Mie dah 23 dah umurnye... tapi masih belum kerja lagi kan.? Adik saya dah kerja kilang dan nak kahwin dah ponn..." camdeet yang memerahkan telinga aku yang koko gelap nih... :)
Hmm... rasanya bila ditahap ini, mahu jer aku jumpa dengan dia... tanya balik... selepas 10 tahun berlalu... camana tahap kehidupan adik dia berbanding aku...
Bukannya nak riak, cuma nak betulkan pemikiran orang melayu jer....
kalau boleh diaorang nih ndak kan pencapaian pelajaran tahap yang paling minimum jer... malas ndak sambung belajar tinggi-tinggi
lelagi lak anak pompuan... ke dapur jugak akhirnya... payah kann... bukan senang nak convince orang. tetambah ndak putar pendirian depa pada tahap 180 darjah bertentangan

Berbalik kepada tajuk isu nih.... aku ingin bertanya kepada semua, jika dikira bill gates (owner microsoft corp), Michael Dell, mamat jutawan muda dari seberang jaya etc.... dan bandingkan dengan populasi dunia.... berapa peratuskah mereka itu yang berjaya tanpa berusaha belajar melalui tahap normal sistem pembelajaran ????
Kalau dibulatkan kepada 2 tempat perpuluhan... nescaya masih 0.00%.
Ternyata mereka itu adalah antara insan yang terpilih sahaja...
so... tanya semula kepada diri anda.... bernasib baikkah aku selalu tanpa usaha?
fikir-fikirkanlahhhh...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belah mulut atau bertahnik Nureizatul Tasmira

Kenapa aku perlu ke sekolah?

Jom jengah tingkap Johari...